حدود یک درصد درخواست مجوزهای معادن منجر به صدور پروانه می شود

عصر معدن- معاون امور معادن و فرآوری مواد وزارت صمت گفت: کمتر از یک درصد درخواست مجوز حوزه اکتشافات معادن در کشور منجر به صدور پروانه بهره برداری می‌شود.;

حدود یک درصد درخواست مجوزهای معادن منجر به صدور پروانه می شود
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۲۵ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۶:۴۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر معدن» به نقل از صداوسیما، رضا محتشمی پور در شانزدهمین جلسه شورای معادن استان کردستان در سنندج افزود: آمار‌های مطلوبی در حوزه اکتشافات نداریم و در این بخش با مشکلاتی مواجه هستیم.

    وی با اشاره به این‌که تعداد مجوز‌های اکتشافات معدنی به سرعت درحال کاهش است، گفت: امیدواریم منابع طبیعی و محیط زیست در پهنه‌هایی که دارای ظرفیت بالایی هستند با نگاه مثبتی ورود کنند.

    محتشمی پور با اشاره به خام فروشی معادن در کشور افزود: حجم موادمعدنی که از کشور خارج می‌شود 7.5 میلیون تن است که بیشتر آن هم، فرآوری شده است و این میزان، یک درصد از تولید معدنی کشور را شامل می‌شود که بخشی از این میزان هم شامل خوراک واحد‌های فولاد بوده که سال گذشته و امسال به دلیل قطعی برق واحد‌های فولاد، صادر شده است.

    وی افزود: فرآوری مواد معدنی در همه شهر‌های معدنی کشور امکان پذیر نیست چراکه این امر منجر به مواجه شدن ما با ظرفیت‌های خالی می‌شود؛ لذا ورود و خروج مواد معدنی در داخل کشور، خام فروشی محسوب نمی‌شود.

    معاون امور معادن وزارت صمت درباره معافیت مالیاتی واحد‌های معدنی در مناطق محروم کشور گفت: این مسئله مربوط به سازمان امور مالیاتی است و آن‌ها باید نظر بدهند و ما به این موضوع ورود نمی‌کنیم.

    محتشمی پور تصریح کرد: بر اساس قانون باید 15 درصد حقوق دولتی معادن به استان‌های محل وصول بازگردانده شود که تا سال 1400 به طور متوسط 2 درصد بازگشت داده شد و بالاترین میزان بازگرداندن آن هم 2.4 درصد بوده است.

    وی گفت: در بودجه کشور بجای 15 درصد برای امسال، پنج درصد بازگشت حقوق معادن لحاظ شده است و این در جداول قانون بودجه رعایت نشده است.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر