معدنی که ۱۱ معدن را در دل خود دارد!

عصر معدن- رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان سمنان ار سه پهنه معدنی اکتشافی در این استان خبر داد و گفت: وسعت برخی از این پهنه‌ها به تنهایی از یک استان کشور بزرگتر است.;

معدنی که ۱۱ معدن را در دل خود دارد!
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۲۷ آبان ۱۳۹۷ - ۱۲:۱۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصرمعدن» به نقل از ایسنا، بهروز اسودی به عنوان یکی از مهمترین استان های معدنی کشور نام برد و با اشاره به اهمیت این پهنه‌های معدنی اظهار کرد: یکی از این پهنه‌های سه گانه، یک گستره معدنی چندفلزی است و یکی دیگر نیز به تنهایی 11 ماده معدنی مهم را در خود جای داده است.

    وی از وجود بزرگترین معدن پتاس ایران در غرب این استان خبر داد و افزود: این معدن در غرب استان و در شهرستان گرمسار واقع شده است. حجم ذخایر پتاس در کشور 500 هزار تن است و معدن پتاس گرمسار به تنهایی 13 هزار هکتار وسعت و بالغ بر 50 هزار تن ماده معدنی پتاس دارد.

    وی با اشاره به حجم بالای موادمعدنی در این استان پهناور اضافه کرد: تاکنون تنها 15 درصد استان از نظر مواد معدنی مورد اکتشاف قرار گرفته و مابقی آن همچنان دست نخورده باقی مانده است.

    اسودی با بیان اینکه با این وجود استان سمنان حائز رتبه ششم کشور از نظر میزان استخراج مواد معدنی است گفت: پنج درصد از کل موادمعدنی تولیدی کشور از خاک زرخیز این استان تولید و به بازار عرضه می شود.

    رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان سمنان با اشاره به تنوع بالای موادمعدنی در این استان افزود: اکثر معدن نمک استان در شهرستان گرمسار و اکثر معادن گچ استان در مرکز استان و شهرستان های سمنان و سرخه واقع شده و بیشتر معادن فلزی نیز در شرق استان و در شاهرود و دامغان واقع شدند.

    وی با اشاره به کیفیت بالای معدن سولفات سدیم در استان ادامه داد: بزرگترین معادن این ماده معدنی در شهرستان دامغان واقع شدند.

    اسودی از سیلیس، زئولیت و سولفات و سلستین به عنوان منحصربه فردترین موادمعدنی نام برد و گفت: استان سمنان از نظر ذخائر این موادمعدنی و همچنین نمک و گچ عمدتا در رتبه های برتر کشور قرار دارد.

    این عضو کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید استان از وجود حدود 40 نوع ماده معدنی در این استان خبر داد و گفت: در حال حاضر تنها از چهار-پنج ماده معدنی استان استفاده می‌شود.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر