با فرمان رئیس جمهور:

۳ طرح بزرگ معدنی و یک طرح صنعتی به بهره‌برداری رسید

عصر معدن- صبح امروز (پنجشنبه) به دستور ویدئوکنفرانسی رئیس جمهور و با حضور وزیر صنعت، معدن و تجارت چهار طرح صنعتی، معدنی و تجاری در تداوم افتتاح‌های دولت تدبیر و امید در استان‌های هرمزگان، کرمان و مازندران مورد بهره‌برداری قرار گرفت که با راه‌اندازی این طرح‌ها زمینه اشتغال برای ۱۳۶۰ نفر فراهم شد.;

۳ طرح بزرگ معدنی و یک طرح صنعتی به بهره‌برداری رسید
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۳۰ بهمن ۱۳۹۹ - ۲۱:۱۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر معدن» به نقل از ایسنا، این طرح‌ها شامل سه طرح در حوزه صنایع معدنی در استان‌های هرمزگان و کرمان و طرح پایانه صادراتی محصولات کشاورزی در استان مازندران است. بهره‌برداری از فاز اول مجتمع گندله‌سازی مادکوش بندرعباس در استان هرمزگان، بهره‌برداری از واحد گندله‌سازی شماره 1 گهرزمین سیرجان (پروژه پنج میلیون تنی گندله‌سازی) در استان کرمان و بهره‌برداری از اسکله شماره 5 بندر منطقه ویژه صنایع انرژی‌بر بندر پارسیان جنوب و همچنین طرح پایانه صادراتی محصولات کشاورزی در استان مازندران، طرح‌هایی است که با مشارکت بخش خصوصی، شبه‌دولتی و دولتی در استان های هرمزگان، کرمان و مازندران، صبح امروز (پنجشنبه) با دستور ویدیوکنفرانسی رئیس جمهور و با حضور وزیر صنعت، معدن و تجارت افتتاح و به بهره‌برداری رسیده است.

      فاز اول مجتمع گندله‌سازی مادکوش در بندرعباس (منطقه ویژه خلیج‌فارس) با سرمایه‌گذاری بیش از 2320 میلیارد تومانی بخش خصوصی مورد افتتاح قرار گرفت. با راه‌اندازی این طرح که ظرفیت تولید گندله سنگ‌آهن به میزان 2.5 میلیون تن در سال را دارد، زمینه اشتغال برای 360 نفر فراهم گردید. این طرح قابلیت ارتقاء تولید با خط موجود خود به 3.4 میلیون تن در سال را نیز داراست.

    افتتاح واحد گندله‌سازی شماره 1شرکت گهرزمین در سیرجان استان کرمان نیز که ظرفیت تولید پنج میلیون تن گندله آهن در سال را دارد، از دیگر برنامه‌های بعره‌برداری امروز بوده است. برای راه‌اندازی این طرح بیش از 3830 میلیارد تومان سرمایه‌گذاری توسط شرکت گهرزمین انجام شده و زمینه اشتغال 500 نفر را فراهم آورده است.

    افزایش 14 درصدی ظرفیت گندله‌سازی

    افتتاح دو طرح گندله‌سازی شرکت‌های مادکوش و سنگ آهن گهرزمین مجموعاً با ظرفیت سالیانه 7.5 میلیون تن موجب افزایش حدود 14 درصدی ظرفیت در صنعت یاد شده خواهد شد و تکمیل زنجیره ارزش صنعت فولاد، تامین مواداولیه مورد نیاز صنایع پایین دستی (تولید آهن اسفنجی) و اشتغال‌زایی در منطقه را نیز به همراه خواهد داشت.

    همچنین امروز، اسکله شماره 5 بندر منطقه ویژه صنایع انرژی‌بر پارسیان جنوب در استان هرمزگان (بندر پارسیان) با سرمایه‌گذاری بالغ بر 59 میلیون یورو (برای احداث اسکله 5، موج‌شکن و لای‌روبی) و اشتغال‌زایی 200 نفر نیز مورد افتتاح قرار گرفت. کارفرمایان این طرح، سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو) و شرکت توسعه صنایع انرژی‌بر پارسیان است.

    این اسکله به منظور تسهیل واردات و صادرات کالا و محصولات در منطقه بندر پارسیان با ظرفیت نهایی تخلیه و بارگیری 40.8 میلیون تن در سال طراحی شده است که فاز اول این بندر با ظرفیت تخلیه و بارگیری 11.6 میلیون تن در سال به بهره‌برداری خواهد رسید. تناژ کشتی‌های قابل پهلوگیری در این اسکله، 30 هزار تن و 70 هزار تن است که در حال حاضر کشتی‌های تا 30 هزار تن، مجاز به پهلوگیری در آن هستند.

    شایان ذکر است که میزان بومی‌سازی تجهیزات این اسکله 100 درصد است که در کنار این بندر، سیلوهای شرکت آلومینیوم جنوب نیز احداث شده است.

    افتتاح پایانه صادراتی محصولات کشاورزی در جویبار

    افتتاح پایانه صادراتی محصولات کشاورزی روماک گسترپارس با سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در جویبار مازندران نیز دیگر برنامه‌های بهره‌برداری امروز بوده است. این طرح در راستای بسته‌بندی و صادرات محصولات کشاورزی با ظرفیت بسته بندی و صادرات 364 هزار تن در سال راه اندازی شده و زمینه اشتغال 300 نفر را فراهم آورده است. برای راه‌اندازی این طرح بیش از 7200 میلیارد ریال توسط بخش خصوصی هزینه شده است.

    آغاز عملیات اجرایی دو پروژه پتروشیمی GTX

    امروز همچنین عملیات اجرایی دو پروژه پتروشیمی در زمینه GTX تولید متانول و زنجیره پایین دست پلی‌الفین در منطقه ویژه اقتصادی پارسیان آغاز شد. این دو طرح با مشارکت 100 درصدی بخش خصوصی تا سال 1403 راه اندازی و افتتاح خواهند شد. اشتغال مستقیم این دو طرح در مجموع 624 نفر و اشتغال غیرمستقیم آن‌ها در مجموع تا 3000 نفر خواهد بود.

    طبق اعلام وزارت صنعت، معدن و تجارت، به گفته سعید زرندی- معاون طرح و برنامه وزارت صمت- با افتتاح این تعداد طرح در مجموع ١٣60 شغل برای کشور ایجاد می‌شود. برای راه‌اندازی این طرح‌ها در مجموع ٨5٢0 میلیارد تومان سرمایه‌گذاری (ارزی و ریالی) انجام شده است. با افتتاح این چهار طرح، علاوه بر توسعه صنعتی، اشتغال پایدار نیز در این مناطق ایجاد خواهد شد.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر