سرپرست سازمان صمت لرستان مطرح کرد:

رونق تولید در صنایع معدنی لرستان با شناسایی ظرفیت های معدنی

عصر معدن- سرپرست سازمان صمت لرستان گفت: لرستان دارای ظرفیت‌های معدنی غنی می باشد. ایجاد زیرساخت‌های معادن لرستان از جمله شهرستان بروجرد در برنامه‌های سازمان صمت استان قرار دارد.;

رونق تولید در صنایع معدنی لرستان با شناسایی ظرفیت های معدنی
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۱۷ دی ۱۳۹۹ - ۱۴:۵۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر معدن» به نقل از شاتا، بختیار رازانی در جلسه شناسایی ظرفیت های معدنی شهرستان بروجرد، افزود: استان لرستان روی زون سنندج- سیرجان واقع شده است و عمدتاً مواد معدنی طبقه یک نظیر سنگ آهک، گچ ، دولومیت، مواد اولیه سیمان، فلدسپات ،تالک و سنگ های ساختمانی را دارد .لازم به ذکر است که مواد معدنی طبقه یک دارای بیشترین ارزش افزوده مواد معدنی است.

    وی تصریح کرد: در لرستان قدمت کارخانه سیمان دورود به 50 سال قبل برمی گردد در عین حال 10 سال است کارخانه سیمان خرم آباد نیز تعیین تکلیف نشده است در نتیجه نتوانسته ایم پتانسیل یا مزیتهای نسبی که در منطقه وجود دارد را بالفعل کنیم.

    سرپرست سازمان صمت لرستان افزود: اساس و شالوده معدنکاری، پی‌جویی و اکتشاف اولیه است و این مسئله مستلزم تهیه نقشه زمین شناسی و توپوگرافی بزرگ مقیاس 1/25000 است. وی اظهار داشت از جمله وظایف سازمان زمین شناسی تهیه نقشه های توپوگرافی زمین شناسی و اکتشاف اولیه مواد معدنی است. در مرحله بعد اکتشاف تکمیلی و تعیین ذخیره محدوده های بزرگ توسط سازمان ایمیدرو انجام می پذیرد که متاسفانه تاکنون در لرستان این مهم انجام نشده است.

    رازانی در خصوص شهرستان بروجرد گفت: در این شهرستان 22معدن عمدتا شامل تالک، فلدسپات، سیلیس و مواد معدنی مورد نیاز کاشی و سرامیک وجود دارد به همین دلیل بروجرد این ظرفیت را دارد که قطب کاشی و سرامیک کشور باشد.

    سرپرست سازمان صمت لرستان بیان کرد: بنابراین باید تلاش شود سازمانهایی همانند: سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران(ایمیدرو) و سایر سازمان‌های توسعه‌ای، محرومیت‌زدایی و توسعه صنایع لرستان را برعهده بگیرند.

    رازانی تاکید کرد: شناسایی ظرفیت های معادن استان لرستان در دستور کار این سازمان قرار داشته و ایمیدرو آماده تکمیل زیرساخت ها در بخش راه و برق معادن می باشد.

    وی همچنین اعلام کرد:بر اساس بازدیدهای به عمل آمده از معادن الیگودرز و چگنی مبلغ 30 میلیارد تومان به منظور راهسازی و برق رسانی به این معادن تخصیص داده شد.

    رازانی با اظهار تاسف از اینکه تاکنون از پتانسیلهای معدنی استان لرستان غفلت شده گفت: درخواست داریم بودجه‌ای فراخور تامین زیرساخت‌های معادن شهرستان بروجرد در نظر گرفته شود.

    سرپرست سازمان صمت استان افزود: شهرستان بروجرد پتانسیل این را دارد که به عنوان قطب تولید کاشی مطرح شود. بنابراین باید با برنامه ریزی صحیح برای فعالیت مجدد کارخانه هایی نظیر سامان کاشی و کاشی جم بستر مناسبی جهت اشتغالزایی 300 الی 400 نفر فراهم گردد .

    وی ادامه داد: شهرستان بروجرد با دارا بودن معادن غنی سیلیس زمینه مساعدی برای تولید و فرآوری این ماده اولیه دارد. سیلیکون متال بروجرد یک منطقه با مساحت اولیه 10 هکتار بعنوان بزرگترین واحد سیلیکون متال است که در حال حاضر 70 درصد پیشرفت فیزیکی داشته است و در صورت حل مشکلات مالی و رفع موانع تولید توانایی فعالیت و نقش آفرینی در اقتصاد کشور و استان را خواهد داشت .

    رازانی در پایان افزود: خوشبختانه در بروجرد سنگ آهک با درجه خلوص بالا وجود دارد و در عین حال شهرک‌ صنعتی تمام زیرساخت‌های لازم برای سرمایه گذاری را دارد. لذا برای ایمیدرو بستر بسیار مناسبی جهت مشارکت در سرمایه گذاری در زمینه صنایع معدنی وجود دارد.

    سرپرست سازمان صمت لرستان همچنین افزود:پی جویی و اکتشافات اولیه توسط ایمیدرو نشان دهنده وجود آنومالیهای امید بخش فلزی خصوصا طلا،سرب و روی،مس و...می باشد که در صورت انجام اکتشافات تکمیلی و ژئوشیمیایی و تایید کانسار اقتصادی می تواند موجب رونق منطقه و اشتغالزایی پایدار شود.

    این جلسه با حضور عظیمی «مدیر کل احیا معادن کوچک شرکت تهیه و تولید مواد معدنی ایران»، اصغرزاده «مدیر کل اکتشاف سازمان ایمیدرو»؛ عباس گودرزی «نماینده مردم بروجرد» و دیگر مسئولین استانی برگزار شد

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر