رئیس سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور خبر داد:

تهیه نقشه‌های سرور پایه، اکتشاف سیستماتیک ذخایر و منشایابی و پایش مخاطرات طبیعی

عصر معدن- رئیس سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور از تهیه نقشه‌های سرور پایه، اکتشافات سیستمانیک ذخایر معدنی و مطالعات زمین‌شناسی مهندسی و مخاطرات به صورت سیستماتیک به عنوان پروژه‌های جدید سازمان متبوع خود در سال تولید، پشتیبانی‌ها و مانع‌زدایی‌ها یاد کرد.;

تهیه نقشه‌های سرور پایه، اکتشاف سیستماتیک ذخایر و منشایابی و پایش مخاطرات طبیعی
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۲۳ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۴:۱۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر معدن» به نقل از سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور، علیرضا شهیدی گفت: تهیه نقشه‌های زمین‌شناسی نسل 2 سرور پایه از سال 99 با استفاده از ظرفیت علمی پژوهشکده علوم‌زمین و متخصصان سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور بومی‌سازی شد و به صورت پایلوت و آزمایشی انجام شد که بر همین اساس برای سال 1400 ادامه برنامه‌ها با روش‌های جدید در برداشت‌ اطلاعات آغاز خواهد شد.

    رئیس سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور با بیان این‌که تهیه نقشه‌های زمین‌شناسی نسل دو سرور پایه در سال 98 برای نخستین بار مورد توجه قرار گرفت، افزود: سال 99 برای اولین بار در کشور کویر لوت که شامل 9 برگه یک‌صد هزارم بود با استفاده از سیستم نقشه‌های زمین‌شناسی نسل دو سرور پایه در سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور با مشارکت و توان تخصصی پژوهشکده علوم‌زمین و ظرفیت‌های فنی و علمی این سازمان تهیه شد که پس از آن این روش برای انجام پروژه‌های پیش‌رو در سال 1400 ملاک عمل قرار خواهد گرفت.

    جهش در زمینه تهیه نقشه‌های زمین‌شناسی

    معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت با تاکید بر اینکه نقشه‌های زمین‌شناسی نسل دو سرور پایه مبتنی بر بانک اطلاعات پایه‌ و به صورت دینامیک تهیه خواهند شد، گفت: سرعت و دقت تهیه نقشه‌ها نسبت به نقشه‌های تهیه شده در سال‌های گذشته توسط سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور قابل مقایسه نیست که بر همین اساس جهش بسیار بزرگی در این بخش شاهد خواهیم بود.

    تهیه کلیه نقشه‌های زمین‌شناسی نوین هدف سازمان در برنامه هفتم توسعه

    شهیدی تصریح کرد: حرکت به سوی پوشش سراسری کشور و تهیه کلیه نقشه‌های زمین‌شناسی نوین به عنوان مهم‌ترین هدف سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور در برنامه هفتم توسعه و به عنوان پروژه‌ جدید سال 1400خواهد بود.

    به گفته وی؛ بر همین اساس هدف پیش‌روی سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور انجام 120 پروژه در بخش زمین‌شناسی، 151پروژه در بخش اکتشاف و 107 پروژه در بخش بررسی و پایش مخاطرات طبیعی، زیست‌محیطی و زمین‌شناسی مهندسی خواهد بود.

    آغاز عملیات اکتشاف سیستماتیک در سال 1400

    رئیس سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور، آغاز عملیات اکتشاف به صورت سیستماتیک را به عنوان دیگر برنامه‌های این سازمان در سال 1400 یاد کرد و گفت: برنامه‌ای که در حوزه اکتشاف به عنوان یک موضوع جدید در نظر گرفته شده آغاز عملیات اکتشاف سیستماتیک در چهار لایه اطلاعاتی برای اولین بار در کشور است که در یک پیمایش به صورت همزمان اطلاعات فلزی، غیرفلزی، عناصر استراتژیک و سنگ‌های قیمتی و نیمه‌قیمتی مورد پایش قرار می‌گیرد.

    شهیدی خاطرنشان کرد: روش برداشت این اطلاعات جدید و به‌روز و مطابق با آخرین استانداردهای روز دنیا است که بر همین اساس پروژه‌های جدید اکتشافی سازمان در سال 1400 به سمت اکتشافات سیستماتیک در مقیاس یک‌پنجاه‌هزارم برای نخستین بار پیش خواهد رفت.

    وی افزود: در نظر داریم در برنامه هفتم توسعه به سمت تولید گسترده نقشه‌های اکتشاف سیستماتیک حرکت کنیم تا بتوانیم اطلاعات جدید و به‌روز و مبتنی بر آنالیزها و روش‌های برداشت پیشرفته دنیا را به دست آوریم.

    تهیه نقشه‌های هدفمند زمین‎‌شناسی مهندسی، مخاطرات و زیست‌محیطی

    معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت ضمن اشاره به برنامه‌های پیش‌روی این سازمان در حوزه منشایابی و پایش مخاطرات زمین‌شناسی گفت: بازنگری در حوزه بررسی مخاطرات و آغاز مطالعات سیستماتیک و تهیه نقشه‌های هدفمند زمین‎‌شناسی مهندسی، مخاطرات و زیست‌محیطی را پیش‌رو خواهیم داشتیم که طراحی این مدل نیز در سال 99 انجام شد و برای نخستین بار در سال 1400 اجرایی خواهد شد.

    شهیدی با بیان این‌که برخی از پروژه‌های حوزه مخاطرات در سال 1400 مبتنی بر برگه‌های‌های سیستماتیک تعریف خواهد شد، افزود: حرکت سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی به سمت تولید اطلاعات پایه بر مبنای ایندکس‌های استاندارد به عنوان ضرورت‌ها و برنامه‌های و اولویت‌های برنامه‌ریزی سازمان در سال 1400 است که همین امر مسیر حرکت ما را در برنامه هفتم توسعه روشن می‌کند.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر