در نشست پایش طرح احیا، فعال‌سازی و توسعه معادن کوچک مقیاس چه گذشت؟

عصر معدن- طبق اعلام مدیرعامل صندوق بیمه سرمایه‌گذاری فعالیت‌های معدنی، طرح توجیهی ۱۵۰۰ میلیارد تومان افزایش سرمایه این صندوق تدوین می‌شود تا روند تصویب خود را طی کند.;

در نشست پایش طرح احیا، فعال‌سازی و توسعه معادن کوچک مقیاس چه گذشت؟
نسخه قابل چاپ
شنبه ۰۳ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۱:۴۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر معدن» به نقل از ایسنا، در  نشست پایش طرح احیا، فعال سازی و توسعه معادن کوچک مقیاس با حضور ریس هیات عامل ایمیدرو، رییس خانه معدن ایران، رئیس شورای هماهنگی طرح احیای معادن کوچک و مدیرعامل‌ صندوق بیمه  سرمایه‌گذاری فعالیت‌های معدنی برگزار شد.

    فرید دهقانی- مدیرعامل صندوق بیمه‌سرمایه‌گذاری فعالیت‌های معدنی در این جلسه از تدوین افزایش سرمایه 1500 میلیارد تومانی خبر داد و گفت: از منابع داخلی می‌توان سپرده‌گذاری کرده و از سود آن برای اکتشافات مقدماتی و تکمیلی، یارانه سود تسهیلات تخصیص دهیم.

    خداد غریب‌پور - رییس هیات عامل سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران(ایمیدرو)، در این نشست با یادآوری این که طبق برنامه، احیا و فعال‌سازی 150 معدن پیش‌بینی شده بود که به دلیل شرایط کرونا، 146 معدن احیا شد گفت: با توجه به اهمیت فعال‌سازی معادن کوچک، در سال جاری بودجه زیرساخت‌ اینگونه معادن را از محل منابع داخلی بیش از دو برابر افزایش داده‌ایم.

    راهکارهای جهش تولید در معادن

    وی با اشاره به راهکارهای جهش تولید در معادن گفت: حذف عوارض صادراتی روی سنگ های تزئینی می تواند زمینه فعالسازی بخش قابل توجهی از 900 معدن موجود در این حوزه را فراهم کند. علاوه بر این ایجاد کنسرسیوم معادن  کوچک  و  متوسط برای ورود به بازار سرمایه و بورس نیز مطرح شده است که می‌تواند در جهش تولید موثر باشد. به عنوام مثال اکنون که در حال فعال کردن  18 معدن  هماتیت در  استان  فارس  هستیم  تا  به  صورت  کنسرسیوم،  به شرکت سهامی عام تبدیل شده و 10 تا 20 درصد سهام خود را در بورس عرضه کنند تا برای اقدامات توسعه‌ای مالی آماده شوند.

    افزایش سرعت فعال‌سازی با ورود معادن به بورس

    وجیه الله جعفری‌ - رئیس شورای هماهنگی طرح احیای معادن کوچک نیز در این جلسه گفت: طبق بررسی انجام شده (طی سال های1379 تا 1398)، حدود 3557 پروانه اکتشاف بلاتکلیف مانده که باید  تعیین  تکلیف  شود.  این  موارد  نیاز به راستی آزمایی و برخی نیز نیاز به تصمیم گیری دارد. تصمیم‌گیری برای معادن به این دللی که در اختیار سازمان‌ها است، آسان‌تر خواهد بود و قرار است در طرح احیا قرار گیرند.

    جعفری با اشاره به موضوع ورود معادن در بورس اظهار کرد: پیش نویس این موضوع در حال تهیه است و به دنبال راهکار قانونی برایعرضه معادن در بورس هستیم. در صورت نتیجه بخش بودن آن، سرعت فعال سازی معادن کوچک بالا می رود و مشارکت عمومی درتامین نقدینگی معادن افزایش می‌یابد.

    نگاه جدید نسبت به تامین ماشین آلات

    محمدرضا بهرامن- رئیس خانه معدن نیز اظهار کرد: احیای معادن کوچک اقدام مطلوبی است که اگر در این حوزه، بروکراسی ها را کاهشدهیم، موفق‌تر خواهد بود. بخش  بزرگی  از  این  امر  به  متولی  بخش  معدن  بر  می‌گردد.  در  بخش ماشین آلات، نگاه جدیدی در صندوق بیمه سرمایه گذاری فعالیت های معدنی صورت گرفته و مسیر باز شده و امیدواریم نیاز  معادن به تامین ماشین آلات را رفع کنیم.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر