سهم ۰.۵ درصدی ایران از استخراج معادن

عصر معدن- رئیس کمیسیون معدن و صنایع معدنی اتاق بازرگانی ایران بر ضرورت توجه بیشتر به حوزه معدن و صنایع معدنی در کشور تاکید کرد.;

سهم ۰.۵ درصدی ایران از استخراج معادن
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۱۱ تير ۱۳۹۹ - ۱۷:۰۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر معدن» به نقل از ایسنا، بهرام شکوری با بیان اینکه یک درصد از ذخایر معدنی دنیا متعلق به ایران است که باید از این ظرفیت در راستای اشتغال افزایی، پویایی تولید، رشد اقتصادی، توسعه صادرات و غیره به بهترین وجه ممکن استفاده کرد گفت: تمامی معادنی که اکنون در حال اکتشاف است نوعاً سطحی هستند و به عبارتی در اعماق، اکتشافی صورت نمی گیرد.

    وی در برنامه رهیافت رادیو اقتصاد افزود: با بودجه ای که سالانه به سازمان زمین شناسی اختصاص پیدا می کند بی تردید اتفاق خاصی در این حوزه نخواهد افتاد؛ از این رو باید بخش خصوصی و کنسرسیوم های اکتشافی وارد عمل شوند که خوشبختانه ایمیدرو، شرکت های بزرگ و در نهایت بخش خصوصی درگیر اکتشاف شده اند تا ذخایر معدنی کشور را افزایش دهند.

    شکوری ادامه داد: مشکل بعدی این است که از همین ذخایر موجود هم به درستی استفاده نمی‌شود. در دنیا بین سه تا پنج درصد از ذخایر شان را استخراج می‌کنند که سهم ایران در این زمینه زیر 0.5 درصد است. اگر بتوانیم تولید بیشتری با توجه به نرم‌های جهانی از حداقل منابعی که وجود دارد انجام دهیم، ضمن ایجاد اشتغال بیشتر می‌توان هدف گذاری برای سال 1404 در این حوزه را هم تغییر داد. برای مثال طرح ریزی شده تولید مس تا سال 1404 باید به 800 هزار تن برسد.

    رئیس کمیسیون معدن و صنایع معدنی اتاق بازرگانی ایران افزود: شرکت ملی صنایع مس ایران با اجرای طرح‌های توسعه‌ای در حال تغییر دادن این هدف گذاری است؛ یعنی مجموعه مس می‌تواند بالای یک میلیون تن کاتد مس تولید کند. اگر در این شرایط به بخش معدن و صنایع معدنی توجه بیشتری شود می‌توان چندین برابر درآمدهای نفتی را محقق کرد.

    به گفته وی هم اکنون 33 درصد صادرات غیر نفتی کشور را بخش معدن و صنایع معدنی تشکیل می دهد.

    رئیس کمیسیون معدن و صنایع معدنی اتاق بازرگانی ایران ضمن اشاره به تعطیلی بیش از 50 درصد معادن کشور گفت: بخشی از تعطیلی معادن به دلیل تامین مالی، زیرساخت ها، عیار پائین، مباحث فنی تولید، کمبود میزان ذخایر و بخشی هم به سیاست گذاری ها و مباحثی همچون خام فروشی مربوط می شود که تعداد زیادی از این معادن را می توان با برنامه ریزی و سیاست گذاری مناسب دوباره به چرخه تولید باز گرداند.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر