۱۰ محدوده معدنی در خراسان جنوبی آماده واگذاری است

عصر معدن- رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان جنوبی گفت: امسال ۱۰ محدوده اکتشافی معدن در استان به شرکت‌های دارای صلاحیت فنی و مالی که توان لازم برای اکتشاف و بهره‌برداری را داشته باشند، واگذار می‌شود.;

۱۰ محدوده معدنی در خراسان جنوبی آماده واگذاری است
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۱۲ تير ۱۳۹۹ - ۱۸:۳۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر معدن» به نقل از ایرنا، داود شهرکی روز پنجشنبه در نشست شورای معادن استان خراسان جنوبی که به ریاست معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار برگزار شد افزود: در شهرستان طبس سه معدن، شهرستان‌های سربیشه و خوسف هر کدام 2 معدن و شهرستان‌های زیرکوه، بشرویه و درمیان هر کدام یک معدن واگذار خواهد شد.

    وی بیان کرد: از این محدوده‌ها 6 مورد معدن اکتشافی و چهار مورد قابل بهره‌برداری است.

    رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان جنوبی از ابطال و ساماندهی محدوده‌های معدنی بلاتکلیف در استان خبر داد و گفت: آن دسته از معادنی که 6 تا یک سال بعد از واگذاری فعالیت خود را در حوزه اکتشاف یا بهره‌برداری آغاز نکرده باشند، شناسایی و نسبت به ابطال پرونده اقدام می‌شود.

    وی ادامه داد: هر معدنی که بدون دلیل یا عذر توجیهی تعطیل باشد پروژه را معطل نمی‌گذاریم و با هدف ایجاد اشتغال و توسعه استان معادن به سرمایه‌گذاران توانمند واگذار می‌شود.

    شهرکی با بیان اینکه محدوده‌های معدنی از طریق برگزاری مزایده واگذار می‌شود عنوان کرد: در استان بیش از 90 درصد معادن دارای پروانه بهره‌برداری توسط بخش خصوصی فعال است.

    وی درباره ابقای محدوده‌های ابطالی اکتشافی گفت: براساس ماده 43 قانون برنامه ششم توسعه (شورای معادن استانی) ابقا و تمدید پروانه‌های اکتشاف ابطالی منوط به داشتن حداقل 50 درصد پیشرفت عملیات اکتشاف با تشخیص کارشناسی و مسئولیت روسای سازمان‌های صمت استان‌ها و مناطق آزاد است در صورتی که از زمان ابطال تا درخواست ابقا بیش از 2 سال نگذشته باشد.

    رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان جنوبی در ارتباط با واگذاری معادن به شهرداری‌ها گفت: برای تامین نیاز پروژه‌های عمرانی شهرداری‌ها، معادن سنگ لاشه و شن و ماسه محدوده شهرها قابل واگذاری به شهرداری است.

    وی افزود: در این خصوص 21 معدن و به همین تعداد گواهی کشف به شهرداری‌های شهرهای استان واگذار می‌شود تا بتوانند نیازهای عمرانی خود را از این محل تامین کنند.

    شهرکی با اشاره به وضعت کنونی معادن استان بیان کرد: در مجموع 650 پروانه بهره‌برداری معدن با ظرفیت اسمی 17.7 میلیون تن و ذخیره قطعی 2 هزار و 550 میلیون تن در استان خراسان جنوبی صادر شده است.

    وی تصریح کرد: با بهره‌برداری از این معادن با سرمایه‌گذاری 14 هزار و 582 میلیارد ریال برای افراد زیادی به صورت مستقیم اشتغال ایجاد شده است.

    رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان جنوبی گفت: همچنین 277 پروانه اکتشاف و 53 گواهی کشف معادن در استان صادر شده و میزان ذخایر قطعی آن یک هزار و 299 تن و هزینه عملیات 86 میلیارد ریال بوده است.

    وی افزود: در حوزه اکتشاف با اعتبار 90 میلیارد تومان، پهنه‌ای به وسعت 50 هزار کیلومتر مربع زیر پوشش مطالعات ژئوفیزیک هوایی قرار گرفت که منجر به شناسایی 177 محدوده امیدبخش در خراسان جنوبی شده است و این محدوده‌ها از طریق مزایده به سرمایه‌گذاران واگذار می‌شود.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر