معاون سازمان زمین‌شناسی اعلام کرد:

۱۵۰ هزار کیلومتر مربع عملیات شناسایی ذخایر معدنی

عصر معدن- معاون اکتشاف سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی کشور اعلام کرد: سال گذشته عملیات شناسایی ذخایر معدنی در وسعت ۱۵۰ هزار کیلومتر مربع انجام شد و امسال هم این امر تداوم خواهد داشت.;

۱۵۰ هزار کیلومتر مربع عملیات شناسایی ذخایر معدنی
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۱۴ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۳:۳۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر معدن» به نقل از ایرنا، محمد باقر درّی افزود: آزادسازی 60 محدوده پهنه اکتشافی از سال گذشته آغاز شد که 30 محدوده آزاد شده و این کار امسال دنبال خواهد شد. 

    برپایه آمارهای وزارت صنعت، معدن وتجارت، میزان ذخایر معدنی شناسایی شده کشور حدود 60 میلیارد تن است که از این رقم حدود 35 میلیارد تن قطعی و بقیه احتمالی است.

    وی افزود: مجموعه فعالیتی که برای اکتشاف ذخایر پنهان و عمقی تاپایان سال گذشته انجام شد در وسعت 143 هزار کیلومتر مربع  بود و با میزان نیاز کشور فاصله دارد و درعین حال میزان نیاز کشور به انجام ژئوفیزیک هوایی بالغ بر دو میلیون و 700 هزار کیلومتر خطی است.

    درّی یادآور شد: با توجه به اینکه شناسایی و پی‌جویی معادن هزینه بالایی دارد و همچنین موضوع ریسک اکتشاف، این مهم به عنوان حوزه عملکردی دستگاه حاکمیتی است و دولت‌ها در این زمینه وظیفه شناسایی و پی‌جویی معادن را برعهده می‌گیرند.

    این مقام مسوول خاطرنشان کرد: امروز سازمان زمین شناسی به نمایندگی از دولت، کار اکتشاف را عهده‌دار است و بهره‌برداری از سوی بخش‌های دولتی و خصوصی انجام می‌شود.

    وی گفت: سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور 100 درصد نقشه‌های یک دویست و پنجاه هزارم و بالغ بر 88 درصد نقشه‌های یکصد هزار را اجرا کرده است. 

    درّی گفت: تهیه نقشه‌های ژئوشیمی به عنوان بخش دیگری از فعالیت این سازمان محسوب می‌شود و تاکنون بالغ بر 470ورقه یک صد هزارم را به پایان رسانده و منطقه زاگرس به دلیل مشخصه ذخایر غیرفلزی که دارد به عنوان یک اولویت درجه دو در برنامه قرار دارد.

    وی با بیان اینکه امسال ده ها پروژه  اکتشاف در دست اقدام قرار دارد، اضافه کرد: همچنین امسال تهیه نقشه زمین‌شناسی لوت در برنامه گنجانده شده و انتظار می‌رود تا پایان سال اینگونه نقشه‌ها تهیه و ذخایر مربوطه شناسایی شود.

    معاون سازمان زمین شناسی، ضمن یادآوری کشف ذخایر آهن برابر فعالیت‌های اکتشافی و براساس بررسی‌های ژئوفیزیک هوایی در استان‌های قم، آذربایجان شرقی و خراسان جنوبی، گفت: مناطق امید بخش ژئوفیزیک هوایی در این پهنه‌ها امسال به پایان می‌رسد.

    درّی گفت: امسال شناسایی ذخایر طلا در فعالیت‌های اکتشافی به همراه مس پروفیری، مس رسوبی و نقره که ذخایر قابل ذکری است، توسط سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور اعلام خواهد شد.

    وی اضافه کرد: اکتشافات سطح‌الارضی یک صدهزارم انجام شده و باتوجه به فناوری در بعضی نقاط نیاز به بازبینی دارد، اما اساس را برای کار بزرگتر بر روی یک 25 هزارم باید قرار داد.

    این مقام مسئول از برگزاری مزایده برای 14 محدوه اکتشافی در سال گذشته که بطور عمده مواد معدنی طلا، مس، سرب و روی، پلی‌متال و عناصر نادر خاکی بود، خبر داد و گفت: برای عناصر نادر خاکی از سوی بخش خصوصی استقبالی نشد.

    وی افزود: سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور در مدت دو سال گذشته مزایده‌ها را انجام می‌دهد و مبنای محاسبات را بر اساس ارزش افزوده و ارزش ماده معدنی در نظر می‌گیرد که این امر به صرفه‌تر است.

    درّی گفت: گزارش‌های مربوط به معدن در معرض سنجش کارشناس رسمی دادگستری قرار می‌گیرد و قیمت‌گذاری معدن بر اساس نظر کارشناس و ارائه اطلاعات به خریدار در قالب پاورپوینت انجام می‌شود و خریدار پس از راستی‌آزمایی و ارزیابی ریسک وارد عمل می‌شود.

    به گزارش ایرنا، اکتشاف 68 نوع ماده معدنی در کشور موجب شد تا ایران از نظر تنوع مواد معدنی در بین کشورهای جهان رتبه دهم را داشته باشد.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر