خط انتقال باطله شرکت املاح معدنی اراک راه اندازی شد

عصر معدن- مدیر عامل شرکت املاح معدنی ایران گفت: خط انتقال باطله این واحد تولیدی به بستر کویر میقان بعد از ۱۸ ماه راه اندازی و مورد بهره برداری قرار گرفت.;

خط انتقال باطله شرکت املاح معدنی اراک راه اندازی شد
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۰۷ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۰:۲۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصرمعدن» به نقل از ایرنا، «علی رستمی»، افزود: خط انتقال باطله همزمان با فرآیند برداشت سولفات سدیم در راستای مسئولیت های زیست محیطی واحد املاح معدنی ایران و با تاکید استانداری و اداره کل محیط زیست استان مرکزی در این شرکت راه اندازی شده است.

    وی ادامه داد: پیش از سال 1395 بازگشت باطله برداشت های معدنی شرکت املاح معدنی ایران به بستر کویر و تالاب میقان از نظر اداره کل حفاظت محیط زیست استان برای این منطقه مخرب و آسیب زا تشخیص داده شده بود اما بعد از مطالعات گسترده در همان سال مشخص شد که باطله ها هیچ آسیبی برای طبیعت تالاب و کویری میقان ندارد و به همین دلیل بازگشت باطله های حاصل از برداشت از سوی استانداری و اداره کل حفاظت محیط زیست استان به شرکت املاح معدنی ایران تکلیف شد.

    مدیرعامل املاح معدنی ایران اظهار داشت: از همان روزهای اول تحقیقات برای انتخاب بهترین و کم هزینه ترین راه همراه با رعایت مسائل زیست محیطی و مطابق استانداردهای بین المللی برای بازگشت باطله ها در دستور کار شرکت املاح معدنی قرار گرفت و در نهایت راه اندازی خط انتقال با پمپ های قدرتمند که در صنعت نفت به کار می روند انتخاب و از سوی کارشناسان این شرکت ساخته و راه اندازی شد.

    رستمی ادامه داد: خط انتقال باطله شرکت املاح معدنی ایران در مدت 18 ماه و با اعتباری بالغ بر 70 میلیارد ریال راه اندازی شد و این خط انتقال می تواند سالانه بیش از 500 هزار تن باطله برداشت های این شرکت را به صورت مکانیزه به بستر تالاب و کویر میقان بازگرداند.

    وی اضافه کرد: پیش از این بسیاری از تشکل های مردم نهاد و اقشار مختلف مردم نسبت به دپو باطله ها در مجاورت تالاب میقان اظهار نگرانی و نارضایتی می کردند که با راه اندازی خط انتقال مکانیزه باطله ها به بستر تالاب و کویر، این نگرانی رفع می شود.

    مدیرعامل شرکت املاح معدنی ایران افزود: بیش از هشت کیلومتر لوله گذاری در طرح خط انتقال باطله های شرکت املاح معدنی ایران انجام شده که لوله های مورد استفاده این شرکت نیز از صنایع لوله سازی ساوه تامین شده است.

    رستمی با بیان اینکه بیش از پنج و نیم میلیون تن باطله در نتیجه 15 سال فعالیت شرکت املاح معدنی ایران در مجاورت تالاب میقان دپو شده است، بیان کرد: این باطله ها باید به صورت سنتی و با کامیون به بستر تالاب و کویر میقان بازگردانده شود که تا کنون یک و نیم میلیون تن باگردانده شده و تا پایان سال نیز یک میلیون تن دیگر به بستر تالاب بازگردانده می شود.

    وی با بیان اینکه ظرف مدت 2 سال تمامی باطله های دپو شده با بستر تالاب و کویر میقان بازگردانده می شود، اظهار داشت: راه اندازی خط انتقال مکانیزه باطله ها این امکان را می دهد که همزمان با استخراج سولفات سدیم، باطله ها نیز به صورت گل و لای به بستر تالاب و کویر میقان بازگردانده شود.

    مدیرعامل املاح معدنی ایران از بازسازی جاده تالاب میقان خبر داد و گفت: این طرح نیز در راستای مسئولیت اجتماعی این واحد تولیدی انجام می شود که در این فرآیند حدفاصل ابتدای جاده طرمزد از کمربندی شمالی تا ورودی تالاب میقان به مسافت هشت کیلومتر زیرسازی و آسفالت می شود.

    رستمی ادامه داد: این طرح فردا (هفتم مرداد) با حضور مقامات استانی و شهرستانی کلید می خورد و 60 میلیارد ریال اعتبار برای این طرح از محل اعتبارات داخلی شرکت املاح معدنی ایران در نظر گرفته شده که پیش بینی می شود ظرف مدت 6 ماه این طرح نیز به بهره برداری برسد.

    وی ادامه داد: ساخت پارکینگ، نصب تعداد قابل توجهی صندلی و میز و استقرار تعدادی دوچرخه برای استفاده گردشگران از دیگر اقدامات شرکت املاح معدنی ایران در راستای انجام مسئولیت های اجتماعی این شرکت است که در سال جاری انجام شده است.

    مدیرعامل املاح معدنی ایران بیان کرد: خاک این منطقه هیچ نوع آلودگی ندارد و بر اساس تحقیقات دانشگاه های صنعتی اراک و بوعلی همدان خاک این منطه دارای سرب است که این هم به دلیل آلایندگی واحدهای تولیدی و فعالیت خودروهای سنگین در شهر اراک است و شرکت املاح معدنی ایران هیچ اقدامی که خاک تالاب و کویرمیقان را آلوده کند، انجام نمی دهد.

    رستمی با بیان اینکه تولیدات شرکت املاح معدنی ایران در سه ماه نخست امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته 20 درصد افزایش داشته است، بیان کرد: با وجود اعمال تحریم های ناجوانمردانه دشمنان تمامی خطوط این واحد تولیدی با رونق تر از گذشته فعالیت می کند.

    وی اظهار داشت: ایران برای تامین مواد اولیه تولیدکنندگان مواد شوینده از واردکنندگان سولفات سدیم است که در شرایط تحریم امکان واردات این محصول وجود نداشت اما با تلاش شرکت املاح معدنی ایران نیاز تولیدکنندگان مواد شوینده از سوی شرکت املاح معدنی ایران تامین شد.

    مدیرعامل شرکت املاح معدنی ایران اضافه کرد: با توجه به نیاز گسترده داخل به سولفات سدیم در سال گذشته و سال جاری، شرکت املاح معدنی ایران در این حوزه صادراتی نداشته اما امسال بیش از 180 میلیون تن نمک به کشورهای امارات، گرجستان، عراق و آذربایجان صادرات داشته است.

    رستمی اضافه کرد: طرح توسعه شرکت املاح معدنی ایران با ظرفیت 100 هزار تن سولفات سدیم و راه اندازی یک واحد تولیدکننده مواد شوینده با مشارکت شرکت پاکسان با اعتباری بالغ بر پنج هزار میلیارد ریال از برنامه های امسال شرکت املاح معدنی ایران است که در صورت دریافت مجوز از سازمان صمت و اداره کل حفاظت محیط زیست استان این مهم در اسرع وقت انجام می شود.

    وی ادامه داد: با بهره برداری از این 2 طرح اقتصادی، بیش از 650 فرصت شغلی جدید در شهر اراک ایجاد می شود.

    مدیر عامل شرکت املاح معدنی ایران اظهار داشت: بر اساس دستور ویژه وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی دفاتر مرکزی تمامی شرکت های زیرمجموعه شرکت سرمایه گذاری سازمان تامین اجتماعی و بازنشستگان باید تا پایان شهریورماه امسال از تهران به شهرهای محل واحدهای تولیدی منتقل شود و با توجه به اینکه بخش عمده از سهام شرکت املاح معدنی ایران متعلق به سازمان بازنشستگان است دفتر مرکزی این شرکت نیز به زودی به اراک منتقل می شود.

    شرکت املاح معدنی ایران از سال 1363 تاسیس شده که واحد گرمسار این شرکت در سال 73 و مرحله نخست واحد اراک آن در سال 1379 و مرحله دوم آن در سال 1384 به بهره برداری رسیده است.

    طرح توسعه، پروژه سولفات پتاسیم، کلرو کلسیم و اسید سولفوریک در شهرستان گرمسار به ظرفیت 40 هزار تن آغاز شده که از پیشرفت مناسبی برخوردار است و در کاهش واردات کشور در رابطه با این محصولات بسیار مورد نیاز است.

    سولفات پتاسیم مصارف کشاورزی دارد و دولت سالانه حدود 200 هزار تن از محصول فوق را وارد می کند و به صورت یارانه ای در اختیار کشاورزان در سراسر کشور قرار می دهد.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر