رئیس هیات عامل ایمیدرو :

طرح جامع اکتشاف به زودی رونمایی می‌شود

عصر معدن- رئیس هیات عامل ایمیدرو، با بیان اینکه شناسایی ذخایر قابل برداشت، نیاز به اکتشافات سیستماتیک نیز دارد، از رونمایی طرح جامع اکتشاف برای تحقق این مهم در آینده‌ای نزدیک توسط ایمیدرو خبر داد.;

طرح جامع اکتشاف به زودی رونمایی می‌شود
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۱۴ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۷:۱۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر معدن» به نقل از ایسنا، طبق اعلام سازمان توسعه و نسازی معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو)، وجیه‌الله جعفری در جلسه امروز (سه‌شنبه) پایش اقدامات انجام شده در بخش اکتشاف و حفاری، ضمن اعلام این موضوع، اظهار کرد: با تعریف برنامه جامع اکتشاف و تشکیل کمیته تخصصی، برنامه‌ها به صورت کارشناسی بررسی می‌شود و به‌تبع آن مشکلات در شورای عالی معادن مطرح و در جهت حل آن‌ها اقدامات لازم انجام خواهد شد.

    رئیس هیات عامل ایمیدرو تعیین مشاوران خبره در حوزه اکتشاف را ضروری دانسته و افزود: انتخاب مشاوران غیرتخصصی زمینه‌ساز ارائه اطلاعات نادرست به متولیان بخش معدن و صنایع معدنی خواهد شد. مشاوران داخلی بایستی در کنار مشاوران خارجی دانش روز را فرا گرفته تا اطلاعات ما به روزآوری شود.

    وی همچنین شناسایی آزمایشگاه‌های فعال در تسریع برنامه‌های حوزه اکتشاف را نیز ضروری خوانده و گفت: ایمیدرو به عنوان بازوی اجرایی وزارت صنعت، معدن و تجارت، بسترساز عملیاتی کردن برنامه‌های شرکت‌ها در بخش‌های مختلف از جمله اکتشاف و حفاری است. این سازمان در راستای توسعه اکتشافات و حفاری شرکت‌های تاثیرگذار، حل مسائل کلیدی همچون تامین مالی و تجهیزات را در دستور کار قرار داده است. علاوه براین خرید تجهیزات اکتشاف و حفاری از محل منابع صندوق بیمه سرمایه‌گذاری فعالیت‌های معدنی نیز  از راهکارهای این سازمان خواهد بود.

    در مجموع 500 هزار متر حفاری از ابتدای سال جاری تاکنون

    در ادامه این جلسه، علی اصغرزاده- مدیر اکتشاف ایمیدرو- نیز ضمن اشاره به اینکه طی پنج سال گذشته سالانه به طور میانگین 1000 پروانه اکتشاف و 500 گواهی کشف در کشور صادر شده است؛ گفت: حجم حفاری‌های امسال ایمیدرو و شرکت‌های تحت پوشش آن 174 هزار متر بوده است که با درنظر گرفتن برنامه‌های بخش خصوصی در این بخش، میزان حفاری‌ها در سال جاری به 500 هزار متر می‌رسد.

    وی با بیان اینکه  اعتبار مورد نیاز اکتشاف کل کشور در سال جاری 650 میلیارد تومان است، اظهار کرد: با انجام 500 هزار متر حفاری توسط ایمیدرو و شرکت‌های زیرمجموعه و همچنین انجام 360 هزار متر حفاری توسط بخش خصوصی، مجموع حفاری‌ها در سال آینده به 860 هزار متر می رسد. خرید 25 الی 30 دستگاه حفاری برای اجرای برنامه‌های این بخش، مورد توجه است.

    در این جلسه، احمد فتاحی- مجری طرح توانمندسازی اکتشاف- نیز ضمن ارائه گزارش عملکرد این مجموعه،   گفت: از سال 1392 تاکنون، 40 پهنه به مساحت 333 هزار کیلومتر مربع به ایمیدرو واگذار شده که 322 هزار کیلومتر آن آزاد شده است.

    علاوه براین نمایندگان شرکت‌های تهیه و تولید مواد معدنی ایران و صنایع ملی مس ایران نیز گزارش پایش عملکرد اکتشاف مجموعه‌های خود را ارائه کرده که براساس آن شرکت ملی مس ایران، برنامه حفاری 100 هزار متری را تا پایان امسال در دست اقدام دارد.

    همچنین طبق اعلام نماینده شرکت پایا (کنسرسیوم اکتشاف)، انجام 200 هزار متر حفاری توسط این شرکت برای سال آینده هدف‌گذاری شده است.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر