استان مرکزی در تعاونی های معدن شاخص است

عصر معدن- مدیرکل تعاون، کارو رفاه اجتماعی استان مرکزی گفت: این استان در حوزه تعاونی های معدنی شاخص است و رتبه سوم را برای تعاونی های معدن در حال بهره برداری کشور دارد.;

استان مرکزی در تعاونی های معدن شاخص است
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۱۲ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۳:۱۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصرمعدن» به نقل از ایرنا، محمد تقی آبایی افزود: پنج هزار و 353 معدن فعال در کشور وجود دارد که 347 معدن مربوط به بخش تعاون است و از سهم استان مرکزی از آن 23 معدن معادل 6 و پنج دهم درصد تعاونی ها است.

    وی ادامه داد: استان مرکزی با فعال بودن این تعاونی های معدن پس از استان های خراسان رضوی و فارس این رتبه را به دست آورده است.

    مدیرکل تعاون، کارو رفاه اجتماعی استان مرکزی خاطرنشان کرد: 17 و 6 دهم درصد تعاونی های معدن در زمینه استخراج نمک، 85 و سه دهم درصد تعاونی ها در حوزه استخراج سنگ، شن و ماسه، هشت درصد در زمینه استخراج زغال سنگ و چهار و چهار دهم درصد در استخراج سنگ آهن فعالیت می کنند.

    آبایی افزود: استان‌های خراسان رضوی، فارس و مرکزی بیشترین و استان‌های سیستان و بلوچستان و کهگیلویه و بویراحمد کمترین تعداد تعاونی های معدن را به خود اختصاص داده‌اند.

    وی ادامه داد: 95 هزار و 831 نفر در معادن سطح کشور اشتغال دارند که چهار هزار و 599 نفر این افراد در تعاونی های معدن به استخراج مواد معدنی مشغول هستند.

    مدیرکل تعاون، کارو رفاه اجتماعی استان مرکزی خاطر نشان کرد: 2 هزار و 217 نفر از مجموع معدنکاران کشور در معادن این استان اشتغال دارند که 527 نفر در بخش تعاونی های معدن مشغول است.

    آبایی گفت: 23 و هشت دهم درصد از شاغلان بخش معدن استان مرکزی در بخش تعاونی های معدنی فعالیتدارند و این استان پس از استان گیلان رتبه دوم را به خود اختصاص داده است.

    استان مرکزی به سبب قرار گرفتن در حدفاصل 2 منطقه زمین شناسی مهم کشور (منطقه های دگرگونی سنندج سیرجان و ایران مرکزی) به لحاظ شرایط زمین شناسی، خاستگاه مواد معدنی مختلف و متنوعی شامل کانی های دگرگونی، آذرین و رسوبی از قبیل مواد معدنی غیرفلزی، فلزی، مصالح ساختمانی و سنگ های تزئینی است.

    بیش از 42 نوع ماده معدنی در استان مرکزی شناسایی شده و امکانات برای استخراج تنگستن، قلع و مولیبدن، طلا، مس، آندالوزیت، مرمریت های سیاه، گرانیت، کانی های قیمتی و زینتی شامل فیروزه، کریزوکولا، جاسیر، آزوریت و مالاکیت، عقیق، بلور کوارتز، ارپیمان (سولفور آرسنیک)، بنتونیت و کلسیت در منطقه وجود دارد.
    برخی مواد استخراج شده در معادن استان مرکزی در واحدها و کارخانه های گچ، آهک، سیمان سفید، رنگ، پوکه، کاشی، لاستیک و شیشه سازی مورد استفاده قرار می گیرد.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر