معدن، ناجی اقتصاد

ثبت رکوردهای شگفت‌انگیز در ۶ شاخص مهم معدنی؛ اکتشاف در ۴۰درصد مساحت ایران

عصر معدن- رشد ۳۰ تا ۲۱۰ درصدی شش شاخص مهم اقتصادی در بخش معدن و صنایع معدنی ایران در سال گذشته حاکی از ثبت رکوردهای شگفت انگیزی در این بخش است که نشان می دهد، توجه مسئولان به بخش معدن، ظرفیت‌ بالایی در حل بسیاری از مشکلات اقتصادی کشور دارد.;

ثبت رکوردهای شگفت‌انگیز در ۶ شاخص مهم معدنی؛ اکتشاف در ۴۰درصد مساحت ایران
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۱۱ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۶:۰۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر معدن» به نقل از تسنیم، بررسی برخی شاخص های عملکردی بخش معدن و صنایع معدنی ایران، برگرفته از منابع و آمارهای سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو) در سال 98 از جهش و همچنین ثبت حداقل 6 رکورد در این سال در مقایسه با سال ماقبل خبر می دهد.

    طی سال گذشته در حوزه معدن و صنایع معدنی، رشد سرمایه گذاری، اشتغال، اکتشاف، تامین مالی، احیای معادن کوچک و موارد دیگر در شرایطی که بخش معدن و فلزات با تحریم های متعددی در سال گذشته روبرو بودند، از 30 درصد تا 210 درصد به ثبت رسیده است.

    به نظر می رسد، این رشد عملکرد در سایه‌ استراتژی اصلی ایمیدرو که همان توسعه و توانمندسازی بوده، محقق شده است. در این میان، "اکتشاف" برای نخستین بار در تاریخ کشور، 650 هزار کیلومتر مربع از مساحت کشور را در برگرفته است که این عدد نزدیک به 40درصد از مساحت ایران را شامل می شود.

    در عین حال شاخص اشتغالزایی در بخش معادن از 3 میلیون و 670 هزار نفر با رشد بیش از 1 میلیونی به 4 میلیون و 790 هزار نفر رسیده است که نشان می دهد، معدن در ایران بخش ناشناخته ای است که ظرفیت بسیار بالایی برای حل بسیاری از مشکلات اقتصادی کشور از جمله بیکاری را دارد.

    * هدایت سود به سرمایه گذاری، احیای معادن غیرفعال

    سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران، در عین حال با هدایت بخشی از سود سهام شرکت های بزرگ بورسی، روشی نوین برای تامین مالی پیاده سازی کرد که بدین ترتیب تمرکز از روی سیستم بانکی برداشته شد.

    این نوع روش تامین مالی از نیمه دوم سال 97 برای نخستین بار در بخش معادن ایران مطرح شد و در این زمینه در سال 97 بیش از 8800 میلیارد تومان و در سال 98 هم با رشد 55 درصدی بیش از 13700 میلیارد تومان تامین مالی شد.

    این در حالی است که سرمایه گذاری در حوزه معدن و صنایع معدنی هم در سال 98 با رشد 60 درصدی به 3.2 میلیارد دلار رسید.

    سال گذشته همچنین برای نخستین بار 146 معدن کوچک غیرفعال، احیا شد. از دیگر سو سرمایه صندوق بیمه سرمایه گذاری فعالیت های معدنی نیز از 140 میلیارد به 350 میلیارد تومان رسید که نشان از 150 درصد رشد دارد.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر