مدیر مرکز رتبه بندی شرکت‌های برتر ایران:

وزارت اقتصاد استفاده بیشتری از IMI۱۰۰ داشته باشد

عصر معدن- بیست و دومین همایش رتبه بندی شرکت‌های برتر ایران IMI۱۰۰ در ۲۹ دی ماه سال جاری برگزار می‌شود. مجید درویش مدیر مرکز رتبه‌بندی شرکت‌های برتر ایران (IMI۱۰۰)، معتقد است، دستاورد مهم این همایش برای اقتصاد کشور اطلاعاتی است که می‌تواند در اختیار دولت و سیاست‌گذاران قرار گیرد. در ادامه مشروح گفت و گو با مجید درویش مدیر مرکز رتبه بندی شرکت‌های برتر ایران (IMI۱۰۰) را می‌خوانید:;

وزارت اقتصاد استفاده بیشتری از IMI۱۰۰ داشته باشد
نسخه قابل چاپ
جمعه ۱۸ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۲:۲۹:۰۰

    با توجه به تاکید IMI100 سال جاری بر رونق ملی و حمایت از ساخت داخلی، آیا تغییری در رتبه‌های نخست خواهیم داشت یا پیش بینی می‌شود بانک ها و پتروشیمی در رتبه‌های نخست قرار بگیرند؟
    رتبه بندی ما در سال 98 ناظر بر عملکرد سال 97 است، درنتیجه برای پاسخگویی به این سوال باید دید در سال گذشته متاثر از تحریم‌های وضع شده کدام یک از صنایع یا رشته‌های کسب و کار بیشتر تحت تاثیر قرار گرفته‌اند و براساس آن برآورد و پیش بینی صورت گیرد که نتایج رتبه بندی امسال چه خواهد شد. حال به نظر می‌رسد به طور مشخص تحریم‌ها روی گروه خودرو یعنی صنعت خودروسازی اثر مستقیم داشته، بنابراین پیش بینی بر آن است که در رشته‌های کسب و کار خودروسازی شاهد افتی باشیم. به همین نسبت در رشته های دیگر نیز باید عامل تحریم صنایع را بررسی کرد.
    در حوزه پتروشیمی بعید است شاهد افت زیاد باشیم زیرا این حوزه صنعتی است که چندان متاثر از تحریم نبوده، اما خودروسازی متاثر بوده است. البته فرآورده های نفتی نیز جزو کسب و کارهایی است که می‌توان انتظار افت در این صنعت را داشته باشیم.
    برای بررسی سایر حوزه‌ها باید منتظر ماند تا نتایج رتبه بندی آماده و منتشر شود.

    بانک‌ها و شرکت پتروشیمی در چند دوره توانسته‌اند جزو رتبه‌های برتر این همایش باشند؟
    همانطور که اشاره داشتم رتبه اول در کسب درآمد مربوط به بانک‌ها است و پس از آن پتروشیمی ها قرار می گیرند. به اعتقاد بنده در سال 98  نیز این رتبه حفظ می‌شود و بانک‌ها صدرنشین و شرکت‌های پتروشیمی در رتبه دوم قرار می‌گیرند. تقریبا در 10سال اخیر همواره پتروشیمی‌ها رتبه و جایگاه خود را حفظ کرده اند.

    مهمترین دستاورد IMI100 برای اقتصاد کشور چیست؟
    مهم‌ترین دستاورد آن است که عملکرد بنگاه‌های اقتصادی مهم و رشته‌های کسب و کار را که جزو صنایع ما هستند برای دولت و سیاستگذاران به تصویر می کشد. به ویژه آنکه این اطلاعات به صورت سالانه تولید می شود، می‌توان تحلیل‌های روندی بسیار خوبی از این موارد داشت. به عنوان مثال خودروسازی کشور در 10سال اخیر چه افت و خیزهایی داشته است. همچنین این موضوع را می توان برای دیگر صنایع مانند پتروشیمی یا بانک‌ها داشته باشیم. درواقع IMI100 این توجه را به سیاست گذاران می‌دهد و درنتیجه می‌توانند سیاست‌های اصلاحی احتمالی که در نظر دارند را با آگاهی بیشتری بر اساس این اطلاعات طرح ریزی کنند. به نظر ما این موضوع نتیجه مثبتی است که IMI100 برای دولت به همراه دارد. در کنار این موضوع خود مدیران بنگاه‌های اقتصادی نیز در برنامه‌ریزی‌های خود از این اطلاعات استفاده فراوانی می‌کنند. مراجعه سالانه‌ای که از سوی بنگاه‌ها داریم نشان دهنده این موضوع است. درواقع اطلاعات بدست آمده در استراتژی و برنامه‌ریزی بنگاه ها مورد استفاده قرار می گیرد زیرا هم نشان دهنده وضعیت شرکت این افراد است و هم وضعیت شرکت رقبای آنها را در بر می گیرد.
    باتوجه به این موضوع، دولت باید همکاری خوبی با این مرکز داشته باشد؟
    با توجه به اینکه سازمان مدیریت صنعتی زیر مجموعه وزارت صنعت، معدن و تجارت است، وزارتخانه توجه ویژه‌ای به این موضوع دارد اما انتظار ما این است وزارتخانه‌های اقتصادی استفاده بیشتری از این اطلاعات داشته باشند. ما معتقد هستیم در آن حدی که انتظار داریم از این اطلاعات استفاده نمی شود.
    یعنی در سیاست گذاری ها و جلسات مشورتی دولت از شما دعوت نمی شود؟
    در حدی که انتظار داریم این دعوت‌ها انجام نمی شود.


    همراهی ایمیدرو و ایدرو با سازمان مدیریت صنعتی به چه صورت بوده است؟
    باتوجه به اینکه این دو سازمان نیز زیر مجموعه‌های وزارت صنعت، معدن و تجارت هستند، بیشترین همراهی را از سوی آنها شاهد هستیم اما مجموعه وزارت اقتصاد باید استفاده بیشتری از این اطلاعات داشته و در کنار آن حمایت و همراهی بیشتری داشته باشند.


    امروز با تشدید تحریم‌ها تاکید بر صادرات غیرنفتی به ویژه بخش معدن به عنوان جایگزین درآمدهای نفتی وجود دارد، به نظر شما رشد شرکت‌های معدنی در دولت تدبیر و امید در حوزه درآمدی به چه صورت بوده است؟
    این گروه نیز رشد خوبی را شاهد بوده است یعنی صنایع معدنی جزو صنایعی است که برای کشور هم ارزآوری و هم ارزش افزوده به همراه داشته است. درواقع این حوزه عوامل تولید را خوب بکار گرفته است. به اعتقاد بنده این حوزه صنعت موفقی بوده و می تواند رشد بیشتری داشته باشد.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر