بخش تعاون چند درصد شاغلان معدن را تشکیل می‌دهد؟

عصر معدن- تعداد شاغلان بخش معدن کشور در سال ۱۳۹۷ بیش از ۹۹ هزار و ۷۳۴ نفر بوده که سهم بخش تعاون از این میزان ۴.۱ درصد بوده است.;

بخش تعاون چند درصد شاغلان معدن را تشکیل می‌دهد؟
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۱۴ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۷:۰۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر معدن» به نقل از ایسنا، استخراج معدن یکی از فعالیتهای زیر مجموعه بخش عمده اقتصادی صنعت به شمار می‌رود و از آنجا که بخش عمده اقتصادی صنعت بیشترین ارزش افزوده را تولید می کند از این رو بررسی ویژگی‌های فعالیتهای اقتصادی زیر مجموعه‌های آن نیز در شناخت تغییرات فعالیت اقتصادی مذکور موثر است.

    بر همین اساس مرکز آمار و اطلاعات راهبردی وزارت کار در گزارشی به نتایج طرح آمارگیری از معادن در حال بهره برداری مرکز آمار ایران پرداخته است.

    بر اساس این گزارش، سهم بخش تعاون از کل معادن کشور، 6.2 درصد و از کل شاغلان بخش معدن، 4.1 درصد بوده است. در سال 1397، 4916 معدن در حال بهره ‌برداری با اشتغال 99 هزار و 734 نفر شاغل وجود داشته است که از این میزان سهم بخش تعاون 305 معدن با 4123 نفر اشتغالزایی بوده است.

    همچنین تعداد معادن در حال بهره برداری کشور در سال 1397 نزدیک به منفی 8.2 درصد نسبت به سال 1396 کاهش داشته است. به علاوه تعداد شاغلان در سال 1397 ،99734 نفر بوده که سهم بخش تعاون از این تعداد 4.1 درصد است.تعداد شاغلان این معادن در سال 1397 ،حدود 1.4 درصد نسبت به سال 1396 افزایش داشته است.

    بررسی تعداد معادن در حال بهره‌برداری کشور نشان می‌دهد در حالی که طی سال 1396 استانهای کرمان با 656 معدن، خراسان رضوی با 398 معدن و اصفهان با 341 معدن دارای بیشترین تعداد معادن در کل کشور بوده اند، این آمار در سال 1397 با کاهش مواجه بوده و به 572 معدن در کرمان، 392 معدن در خراسان رضوی و 329 معدن در اصفهان رسیده است.

    بررسی تعداد شاغلان معادن نیز بیانگر آن است که تعداد شاغلان بخش معدن کشور در سال 97 بیش از 99 هزار و 730 نفر بوده و در مقایسه با شاغلان معدن کشور در سال 1396 افزایش یافته است.

    این بررسی آماری حاکی از آن است که استانهای البرز با 27 معدن و ایلام با 32 معدن کمترین تعداد معادن کشور در سال 97 را به خود اختصاص داده و استانهای کرمانشاه و گیلان در رده‌های بعد قرار دارند.

    بر اساس این گزارش به اعتقاد بسیاری از کارشناسان، علیرغم آنکه پتانسیل‌های بالایی در بخش معدن به ویژه اشتغالزایی معدن وجود دارد آنطور که باید از این ظرفیت عظیم و خدادادی استفاده بهینه صورت نگرفته است. در حال حاضر کشورهای معدن‌خیز دنیا از ظرفیت معادن خود در توسعه اقتصاد و اشتغالزایی بهره برداری کرده‌اند. توصیه کارشناسان اقتصاد این است که یکی از بهترین بخشها برای جبران کمبود درآمدهای نفتی، صنایع معدنی است و معدن می‌تواند با توجه به ارزآوری بالا بهترین جایگزین نفت در کشور به شمار آید.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر