معدن: ناجی اقتصاد ایران

عصر معدن- ایران با حدود ۱ درصد جمعیت جهان حدود ۷ درصد ذخایر کشف شده معادن دنیا را داراست که حاکی از وجود بستر مناسب برای سرمایه گذاری در این بخش است.;

معدن: ناجی اقتصاد ایران
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۱۲ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۸:۲۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصرمعدن» به نقل از خبرگزاری صدا و سیما، امروز نقش معدن در اقتصاد برای همه افراد کشور اعم از سیاستمداران و مدیران، کارشناسان اقتصادی، معدنی، صنعتی و ... کاملا روشن است، بخش معدن مزیت شناخته شده اقتصاد است و می‌تواند به عنوان موتور محرک توسعه اقتصادی کشور و حلقه ابتدای زنجیره بسیاری از تولیدات صنعتی بوده و ارتباط تنگاتنگی با صنعت فلزات اساسی همچون، فولاد، صنعت حمل و نقل و ارتباطات، ساخت ماشین آلات، صنایع شیمیایی، پتروشیمی، پروژه‌های عمرانی و ... دارد.
    معادن، تأمین کننده مواد اولیه مورد نیاز بسیاری از صنایع اند و در امر خودکفایی صنعتی، ایجاد اشتغال مولد و افزایش تولید ناخالص ملی و درآمد سرانه یک کشور نقش بسزایی دارند. براساس اعلام مراجع رسمی و اکتشافات و مطالعات انجام شده ایران بر روی کمربند مس، طلا و سنگ‌آهن دنیا قرار گرفته و این آرزوی هر ملتی است که چنین ذخایری را در کشور خود داشته باشد تا بتواند از محل فعال کردن آن توسعه کشور خود را رقم بزند.
    کشور ایران باتوجه به شرایط خاص زمین شناسی و به دلیل داشتن منابع غنی از ذخایر معدنی در بین کشور‌های منطقه از مزیت ویژه‌ای برای سرمایه گزاری برخوردار است؛ به طوریکه حتی برخی از کارشناسان در دنیا، ایران را کشوری معدنی می‌دانند تا کشوری نفت خیز.
    ایران با حدود 1 درصد جمعیت جهان حدود 7 درصد ذخایر کشف شده معادن دنیا را داراست که حاکی از وجود بستر مناسب برای سرمایه گذاری در این بخش است. کشورمان با دارا بودن حدود 68 نوع ماده معدنی (غیر نفتی)، 37 هزارمیلیارد تن ذخایر کشف شده و 60 هزار میلیارد تن ذخایر بالقوه با ارزش برآوردی 1400 میلیارد دلار در میان 15 قدرت معدنی جهان قرار دارد و یکی از کشور‌های غنی از حیث دارایی‌های معدنی به حساب می‌آید.
    ضمن آنکه باید اذعان کرد اکتشافات عمقی تاکنون در ایران به انجام نرسیده و قطعا ذخایر واقعی معدنی ایران، فراتر از تصور موجود خواهد بود؛ چرا که میانگین عمق اکتشافات ایران کمتر از 10 متر بوده، اما میانگین عمق اکتشافات در جهان به 100 متر می‌رسد.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر