نماینده مردم همدان مطرح کرد:

ایران توانایی تامین ۲۰ درصد نیاز جهان به لیتیم را دارد

عصر معدن- نماینده مردم همدان در مجلس شورای اسلامی ضمن اعلام کشف یک معدن بزرگ لیتیم در همدان اعلام کرد: این معدن توانایی تامین ۲۰ درصد نیاز جهان به لیتیم را دارد.;

ایران توانایی تامین ۲۰ درصد نیاز جهان به لیتیم را دارد
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۰۴ تير ۱۴۰۲ - ۱۴:۲۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر معدن به نقل از ایرنا، «حجت الاسلام و المسلمین احمد حسین فلاحی» در برنامه تهران 20 گفت: یک معدن ذخایز لیتیم در استان همدان کشف شده است. ما جزو کشورهایی با بزرگترین دخایر استراتژیک و نیروی انسانی توانمند هستیم ولی از آن استفاده نمی کنیم. این کشف باعث شده خیلی از کشورها درخواست بدهند که این معدن استخراج شود. این دستاورد ما را جز کشورهای دارنده ذخایر لیتیم قرار می دهد.

    وی افزود: برای باتری ماشین های برقی می توانیم از این انرژی استفاده کنیم و با این حجم می توانیم 20 درصد لیتیم جهان را تامین کنیم. ما به بخش خصوصی کمتر میدان داده ایم و می توانیم با استفاده از بخش خصوصی از این معادن استفاده کنیم. ما در زمینه معادن برنامه درستی نداشته ایم و باید به این حوزه توجه لازم، برنامه ریزی قوی و استخراج اصولی داشته باشیم.

    نماینده مردم همدان در مجلس افزود: استرالیا در این زمینه پیشرفت خوبی داشته و اولین جلسه را با این کشور داشته ایم و چین هم اعلام آمادگی کرده که به ما در استخراج این معادن کمک کند. چند گروه از سرمایه گذاران خارجی برای سرمایه گذاری در این معدن اعلام آمادگی کرده اند. این معدن یک توانمندی بین المللی برای ما ایجاد می کند و باید وزارت صمت برنامه ریزی دقیقی برای آن داشته باشد.

    وی افزود: منطقه کشف این معدن بکر و استراتژیک است و ظرفیت های فراوانی دارد. نیازمند یک برنامه منسجم برای بهره برداری از این معدن هستیم. در همین شرایط تحریم هم کشورهای دیگر با توجه به استراتژیک بودن این معدن حاضرند در کشور ما سرمایه گذاری کنند.

    معدن لیتیم 8 و نیم میلیون تن ذخیره دارد

    پیری دبیر کل خانه صنعت معدن و تجارت جوانان ایران هم در این برنامه گفت: لیتیم به واسطه اینکه فلز بسیار سبکی با مقاومت گرمایی بالا است در صنعت فضایی های تک و هواپیمایی و کاشی و سرامیک مورد استفاده قرار می گیرد. فلز لیتیم در حوزه آلایندگی بسیار حائز اهمیت است و در بحث انرژی های تجدید پذیر بسیار مورد توجه قرار گرفته است. لیتیم اثرات سوء زیست محیطی اندکی دارد. استخراج این معدن توسط یک جوان در بخش خصوصی از سال 99 شروع شده و اسفند 1401 توانست موفق به کشف به لیتیم شود.

    وی ادامه داد: این معدن 8 و نیم میلیون تن ذخیره لیتیم دارد این کشف باعث شد ما بین کشورهای دارنده ذخایر لیتیم قرار بگیریم. شیلی، استرالیا و چین 3 کشور دارای بزرگترین ذخایر لیتیم در جهان هستند. رشد قیمت لیتیم در سال های گذشته فوق العاده بالا بوده است.

    پیری افزود: تا 2030 بازار لیتیم به 192 میلیارد دلار خواهد رسید. آمریکا در حال حاضر 180 میلیارد دلار مگا پروژه در زمینه لیتیم دارد. برای اولین بار گواهی کشف لیتیم در کشور صادر شده به همیت دلیل با تکنولوژی استخراج لیتیم را نداریم.

    وی افزود: باید با چین مراودات خود در زمینه لیتیم را افزایش دهیم و پشت معدن دار لیتیم همدان بایستیم. باید بانک ها و وزارت امور خارجه برای بحث ورود تکنولوژی برای این منطقه پای وار بیایند تا بتوانیم به هاب تامین لیتیم منطقه تبدیل شویم.

    دبیر کل خانه صنعت معدن و تجارت جوانان ایران خاطرنشان کرد: باید یک پایلوت نیمه صنعتی در این معدن راه اندازی شود که هزینه زیادی دارد. ما از خودروسازی خودمان 60 سال است حمایت کرده ایم ولی هنوز بچه ای داریم که که نیازمند پدرش است، بهتر است کمی از این حمایت را صرف حمایت از ذخایر لیتیم کنیم.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر