ایران برای سرمایه گذاری و توسعه معدنی افغانستان آمادگی کامل دارد

عصر معدن- مدیرعامل کنسرسیوم توسعه همکاری اقتصادی ایران و افغانستان گفت: جمهوری اسلامی ایران با تشکیل این کنسرسیوم برای حضور، سرمایه گذاری و توسعه معدنی افغانستان اعلام حضور کرد و آمادگی فعالیت در معادن بزرگ و با اهمیت افغانستان وجود دارد.;

ایران برای سرمایه گذاری و توسعه معدنی افغانستان آمادگی کامل دارد
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۱۸ آبان ۱۴۰۲ - ۱۱:۴۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر معدن» به نقل از ایرنا، محمد بهرامی افزود: دولت جمهوری اسلامی ایران پس از تشکیل دولت طالبان در افغانستان، تصمیم گرفت در مورد سرمایه گذاری در این کشور کنسرسیومی متشکل از بزرگترین شرکت های فولادی و معدنی ایران را تشکیل دهد.

    وی ادامه داد: سه شرکت بزرگ فولادی با تکنولوژی برتر در خاورمیانه و غرب آسیا و دارای دانش فنی روز دنیا در این کنسرسیوم وجود دارد که ذوب آهن اصفهان هم به‌عنوان یکی از شرکت های عضو کنسرسیوم فولادی و معدنی جمهوری اسلامی ایران است.

    مدیرعامل کنسرسیوم توسعه همکاری اقتصادی ایران و افغانستان اظهار داشت: سه شرکت بزرگ معدنی جمهوری اسلامی ایران تامین کننده سنگ آهن شرکت‌های بزرگ فولادی هم عضو این کنسرسیوم هستند که گردش مالی سالیانه این کنسرسیوم دستکم 10 میلیارد دلار است.

    وی اضافه کرد: آمادگی سرمایه گذاری مشترک با شرکت‌های بزرگ افغانستانی را داریم و با توجه به تجربیات طولانی در حوزه فولادی و معدنی برای فراهم کردن و ارائه آموزش های لازم به متخصصان و دانشجویان نیز در این کنسرسیوم آمادگی لازم وجود دارد.

    به گفته وی، همچنین هر گونه همکاری لازم برای انتقال فناوری و انتقال تجهیزات و دانش اجرایی کارها به افغانستان هم توسط این کنسرسیوم وجود دارد.

    بهرامی با بیان اینکه توافق های همکاری لازم بین ایران و افغانستان در حال انجام است، خاطرنشان کرد:این کنسرسیوم در اولین فرصت برای سرمایه گذاری در مهمترین معدن سنگ آهن افغانستان اقدام خواهد کرد و در آینده نزدیک قرارداد این کار بین دو کشور مبادله خواهد شد.

    وی گفت: جمهوری اسلامی ایران در غرب آسیا از نظر فولاد و محصولات فولادی بزرگترین مجموعه ای را به‌وجود آورده و افغانستان هم به‌عنوان یکی از کشورهای همسایه اسلامی ایران محسوب می شود که روزانه به سه هزار تن فولاد نیاز دارد و با توجه به کارهای سازندگی که در افغانستان برنامه ریزی شده بطور حتم این حجم درخواست در ظرفیت تولیدی مجموعه های تولیدی فولادی ایران وجود دارد.

    مدیرعامل کنسرسیوم توسعه همکاری اقتصادی ایران و افغانستان افزود: برنامه ریزی در حوزه های سرمایه گذاری بین دو کشور ضروری است که الان در خصوص صنایع معدن از جمله معادن سنگ آهن و سایر صنایع معدنی موجود در افغانستان برنامه ریزی در حال انجام است که باید سرمایه گذاری مشترک با تُجار افغانستانی و ایرانی و همچنین صنعت فولاد برای توسعه دانش فنی و انتقال فناوری داشته باشیم.

    وی ادامه داد: افغانستان به‌عنوان یکی از کشورهایی که در منطقه غرب آسیا از سنگ‌های معدنی فراوانی برخوردار است اما محدودیت‌ها و مشکلات این کشور وجود دارد و به‌ویژه در 20 سال گذشته توسط آمریکاییها اجازه هیچگونه سرمایه گذاری را در زیرساخت های این کشور داده نشده است.

    بهرامی با بیان اینکه ذخایر معدنی بسیاری در افغانستان وجود دارد اضافه کرد: حضور ایران در افغانستان برای سرمایه گذاری و کار در معادن نیاز به کارهای زیرساختی دارد و در مرحله اول باید کارهای زیرساختی از جمله احداث جاده، نیروگاه‌های برق انتقال گاز انجام شود.

    وی با اشاره به روابط حسنه دو کشور مسلمان ایران و افغانستان و قرابت فرهنگی طولانی افزود: دولت موقت افغانستان علاقه‌مند به سرمایه گذاری ایران در این کشور است و برای همکاری و سرمایه گذاری مشترک باید سنگ آهن موجود در افغانستان را تا سطح کنستانتره در این کشور انجام دهیم و پس از آن برای صنایع فولادی ایران منتقل کنیم.

    به گزارش ایرنا، هیات اقتصادی و تجاری از افغانستان به سرپرستی ملا عبدالغنی برادر، معاون اقتصادی نخست‌وزیر حکومت سرپرستی افغانستان بنا به دعوت رسمی ایران روز شنبه، 13 آبان‌ وارد تهران شد.

    این هیات مُتشکل از 30 مقام طالبان در سفر به تهران در باره روابط دوجانبه، تجارت، ترانزیت، حمل و نقل، زیرساخت‌ها و راه آهن با مقامات ایرانی رایزنی کردند. این گروه روز گذشته نیز از کارخانه ذوب آهن اصفهان و فولاد مبارکه دیدن کردند.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر