در نشست ستاد اقتصاد مقاومتی استان فارس مطرح شد؛

فعال سازی ۱۸۹ معدن غیرفعال، اولویت فارس در سال جهش تولید

صدور ۶۴۷ پرونده بهره‌برداری از معادن در فارس

عصر معدن- وضعیت معادن کوچک و صنایع معدنی استان فارس در نشست ستاد اقتصاد مقاومتی استان بررسی و بر لزوم برنامه‎‌ریزی برای فعال سازی ۱۸۹ معدن غیرفعال این استان در سال جهش تولید تاکید شد.;

فعال سازی ۱۸۹ معدن غیرفعال، اولویت فارس در سال جهش تولید
نسخه قابل چاپ
جمعه ۱۳ تير ۱۳۹۹ - ۱۱:۵۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر معدن» به نقل از شاتا، استاندار فارس در این نشست که عصر سه‌شنبه برگزار شد، بر لزوم تلاش برای فعال سازی معادن غیر فعال این استان تاکید و بیان کرد: باید شرایطی برای واگذاری معادن پیش‌بینی شود تا سرمایه‌گذار در کوتاه‌ترین زمان فعالیت معدن را آغاز کند.

    عنایت‌الله رحیمی افزود: صنایع ساختمانی و بنا علاوه بر بازار داخلی، نیازمند بازار خارجی است اما صنایع فلزی به اندازه کافی در خارج از کشور مشتری دارد و تحریم‌ها نتوانسته این صادرات را محدود کند.

    وی ادامه داد: سازمان صنعت، معدن و تجارت استان فارس باید به گونه‌ای عمل کند که یک برنامه زمانبندی در زمینه راه‌اندازی معادن و صنایع معدنی ارائه دهد و دستگاه‌های این استان ملزم هستند در این زمینه به آنها کمک کنند.

    استاندار فارس اظهار داشت: استفاده از ظرفیت معادن مغفول بوده در حالی که می‌توانیم در این حوزه یک جهش خوبی داشته باشیم.

    رحیمی اضافه کرد: محصولات حوزه معدن کالایی است که اگر چند ماه بماند مشکلی ایجاد نمی‌کند، در این شرایط اقتصادی رفتن به سمت محصولات معدنی ضریب اطمینان بیشتری در صادرات به همراه دارد.

    شهرک فولاد ایجاد شود

    استاندار فارس در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به گزارش ارائه شده در مورد وضعیت پروژه خط انتقال آب به کارخانه فولاد پاسارگاد، از اهتمام مدیران این کارخانه برای توسعه بخش‌های مختلف تولید و ایجاد اشتغال تقدیر کرد.

    رحیمی، پیشنهاد داد: سازمان صنعت، معدن و تجارت استان فارس، مکانی را در نزدیکی این کارخانه به عنوان شهرک فولاد ایجاد کند تا یک زنجیره کامل فولادی به وجود آید زیرا امروز خام فروشی به نفع ما نیست.

    وی افزود: همچنین توجه به صنایع بالادستی صنعت فولاد نیز باید در دستور کار قرار گیرد، در این زمینه برنامه‌ریزی لازم صورت بگیرد و در این زمینه سرمایه‌گذار جذب شود.

    رحیمی، بر ضرورت حل مشکلات فرا روی پروژه انتقال آب به سعادتشهر (مرکز شهرستان پاسارگاد) و شهرستان ارسنجان نیز تاکید کرد و گفت: تامین آب آب آشامیدنی یک نیاز ضروری است که باید دنبال شود.

    صدور 647 پرونده بهره‌برداری از معادن در فارس

    معاون امور معادن سازمان صنعت، معدن و تجارت استان فارس، هم در این نشست درباره احیا و فعال سازی معادن استان فارس گفت: پیرو راهبردهای وزارت صنعت، معدن و تجارت در مورد فعال سازی معادن غیرفعال، از 2 ماه پیش بحث تعیین تکلیف اینگونه معادن را در دستور کار قرار دادیم.

    سید داوود حسینی افزود: در حال حاضر 647 پرونده بهره‌برداری معتبر برای معادن استان فارس صادر شده است.

    وی ادامه داد: از کل پرونده‌های بهره‌برداری موجود، 458 معدن فعال و در حال تولید هستند اما ظرفیتشان بین 50 تا 90 درصد محقق شده و برای هفت هزار نفر اشتغال ایجاد کردند.

    معاون امور معادن سازمان صنعت، معدن و تجارت استان فارس اضافه کرد: 189 معدن غیرفعال با سرمایه‌گذاری 140 میلیارد تومان تعطیل هستند که 29 درصد معادن را شامل می‌شوند.

    به گفته حسینی، بیشترین معادن غیرفعال در استان فارس متعلق به شهرستان‌های شیراز، بوانات، خرم‌بید، آباده و نی‌ریز است.

    وی اظهار داشت: عدم اراده و اهتمام لازم برای بهره‌برداری و فعال سازی معدن، وجود معارضان محلی، ممانعت اداراه‌ها و سازمان‌ها، عدم توجیه فنی و اقتصادی به دلیل کیفیت پایین، رکود بازار، نبود واحد فرآوریمناسب، مشکلات فنی و ایمنی در معدن و اختلاف شرکا و سرمایه‌گذاران از عمده‌ترین دلایل غیر فعال بودن معادن به شمار می‌آید.

    معاون سازمان صنعت، معدن و تجارت استان فارس، همچنین با اشاره به راهکارهای فعال سازی یا تعیین تکلیف مجوزهای صادر شده در مورد معادن غیر فعال استان بیان کرد: از جمله این راهکارها، استفاده از ظرفیت ماده 20 قانون معادن و ابطال مجوزها توسط شورای عالی معادن یا شورای معادن استان، استفاده از ظرفیت ماده 54 آیین‌نامه اجرایی قانون معادن و انتزاع معادن که مهلت اعتبار پروانه بهره‌برداری آنها به اتمام رسیده و اعمال ماده 19 قانون معادن برای رفع معارضان، هماهنگی و هم‌افزایی محلی با اداره‌های منابع طبیعی و محیط زیست با هدف تجدید موافقت‌ها و توسعه کارگاه‌هاست.

    حسینی افزود: از دیگر راهکارها می‌توان به برگزاری مزایده معادن فاقد بهره‌بردار و استفاده از طرح احیا، توسعه و فعال سازی شرکت تهیه و تولید مواد معدنی ایران اشاره کرد.

    منابع مالی لازم برای صنایع معدنی فارس تامین شود

    معاون برنامه‌ریزی وسرمایه گذاری سازمان صنعت، معدن و تجارت استان فارس هم در این نشست، با ارایه گزارشی از وضعیت صنایع معدنی در این استان گفت: الزامات توسعه صنایع معدنی استان، تامین سرمایه و نقدینگی است، از سوی دیگر برگشت سرمایه در صنایع معدنی دارای ریسک پایینی است لذا باید سیاست‌گذاری کلان استان در حوزه بانکی به عنوان یک برنامه تکلیفی تدوین و ابلاغ شود.

    سید رضا ساداتی افزود: بخشی از طرح های مهم صنایع معدنی موجود استان، نظیر طرح‌های فولادی، سیمان ،کاشی و سرامیک، معطل نقدینگی و تامین مالی هستند که انتظار است مصوبه الزام‌آور به سیستم بانکی استان برای تامین منابع مورد نیاز این صنایع صادر شود.

    وی ادامه داد: عمده شکل‌گیری صنایع معدنی به خصوص نخستین حلقه پس از معدن، نیازمند سیاست‌گذاری و حمایت همه جانبه برای ایجاد زیرساخت‌های مورد لزوم توسط حدود 11 دستگاه خدمت رسان است.

    معاون سازمان صنعت، معدن و تجارت استان فارس بیان کرد: سایر صنایع با ایجاد شهرک‌های صنعتی، از حمایت‌های زیرساختی، قوانین حمایتی و بودجه‌های دولتی برخوردار هستند اما به دلیل عدم امکان استقرار عمده صنایع معدنی آنها از حمایت‌های مورد اشاره برخوردار نیستند و به همین سبب به تمهیدات لازم برای پشتیبانی و سیاست‌گذاری‌های حمایتی نیاز دارند.

    ساداتی اظهار داشت: فناوری و ارزبری یکی از مشکلات جدی توسعه صنایع معدنی این استان به شمار می‌آید که در این زمینه نیز نیازمند چاره‌اندیشی و اولویت‌گذاری هستیم.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر