افزایش ۳۸ درصدی صادرات صنایع معدنی در ۷ ماهه امسال

عصر معدن- صادرات محصولات بخش معدن و صنایع معدنی طی ۷ ماهه ۱۴۰۲، با افزایش ۳۸ درصد وزنی و ۷.۵ درصد ارزشی، به بیش از ۷.۴ میلیارد دلار رسید.;

افزایش ۳۸ درصدی صادرات صنایع معدنی در ۷ ماهه امسال
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۲۱ آبان ۱۴۰۲ - ۲۰:۰۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر معدن» به نقل از ایسنا، طبق آمار ارائه شده توسط سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران، تا پایان نیمه نخست سال جاری ٢6۰ هزار متر مربع حفاری اکتشافی در کشور انجام شده و بر این اساس حدود 65 درصد برنامه اکتشاف که توسط سازمان ایمیدرو پیش‌بینی و برنامه‌ریزی شده بود در شش ماهه نخست امسال محقق شده است.

    به گفته احمد فتاحی مجلج- مدیراکتشافات ایمیدرو - در گردهمایی مدیران و کارشناسان اکتشاف این سازمان و شرکت‌های زیرمجموعه، ضمن اشاره به  برنامه‌ریزی حفاری که برای محدوده‌های اکتشافی واحدهای زیر مجموعه ایمیدرو و خود ایمیدرو انجام گرفته، اظهار کرد: برای امسال 400 هزار متر اکتشاف پیش‌بینی شده بود که طی شش ماهه نخست امسال، 260 هزار متر اکتشاف انجام گرفت و 65 درصد برنامه پیش‌بینی شده، عملیاتی شد.

    به گفته وی، با توجه به اینکه تضمین تامین مواد اولیه صنایع معدنی کشور بر عهده ایمیدرو است، بنابراین برنامه اکتشافات عناصر پایه، کانسنگ آهن، زغال سنگ و پلی متال در دستور کار سازمان قرار دارد؛  از این‌رو پروانه‌های اکتشافی جدیدی وجود دارد که به نام ایمیدرو ثبت شده و امیدوار هستیم با انجام عملیات اکتشافی، به ذخایر جدیدی دست پیدا کنیم.

    شناسایی 26 محدوده اکتشافی بوکسیت

    گفتنی است که طبق آمار، با توجه به اختصاص یافتن ذخایرکشف شده بوکسیت برای مصرف در شرکت آلومینای ایران و همچنین محدودیت‌های موجود در این ذخایر، نیازسنجی شد که اکتشافات و توسعه ذخایر جدید در دستور کار ایمیدرو قرار گیرد؛ بر این اساس، نتایج مطالعات این پهنه منجر به شناسایی 10 محدوده اکتشافی در استان خراسان شمالی، 12 محدوده در استان سمنان، چهار محدوده در کهگیلویه و بویراحمد شده است.

    صادرات 7.4 میلیارد دلاری بخش معدن و صنایع معدنی در ٧ ماهه امسال

    طبق آمار ارائه شده توسط سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران، صادرات محصولات بخش معدن و صنایع معدنی طی هفت ماهه 1402، با افزایش 38 درصد وزنی و 7.5 درصد ارزشی، به بیش از 7.4 میلیارد دلار رسیده است.

    شرکت‌های بخش معدن و صنایع معدنی از ابتدای فروردین ‌ماه تا پایان مهرماه، 35 میلیون و 877 هزار و 46 تن محصول به ارزش هفت میلیارد و 420 میلیون و 796 هزار دلار صادر کرده‌اند که نسبت به 26 میلیون و 30 هزار و 53 تن محصول به ارزش شش میلیارد و 901 میلیون و 402 هزار دلار، همانطور که اشاره شده وزنی ٣٨ درصد و ارزشی ٧.5 درصد رشد یافته است.

    از این میزان، شش میلیون و 419 هزار و 787 تن (به ارزش سه میلیارد و 373 میلیون و 820 هزار دلار) محصولات زنجیره فولاد، 175 هزار و و 247 تن (به ارزش ٨54 میلیون و 87 هزار دلار) مس و محصولات پایین‌دستی 221 هزار و 936 تن (503 میلیون و 207 هزار دلار)، زنجیره آلومینیوم و 238 هزار و 992 تن (327 میلیون و 504 هزار دلار) محصولات زنجیره روی صادر شده است.

    همچنین، بخش دیگری از صادرات انجام شده در مدت یاد شده شامل هشت میلیون و 186 هزار و 573 تن به ارزش ٢١٩ میلیون و 549 هزار دلار، شامل محصولات زنجیره سیمان، زنجیره مولیبدن، انواع فرو،  زنجیره سرب، محصولات زنجیره کروم، آنتیموان، محصولات زنجیره تیتان، نیکل، میکا و... را شامل می‌شود. 

    افتتاح 3 نیروگاه برق معدن و صنایع معدنی تا پایان امسال

    شایان ذکر است که در تشریح برنامه‌های ایمیدرو، افتتاح سه نیروگاه برق برای معادن و صنایع معدنی تا انتهای سال جاری با راهبری این سازمان نیز در نظر گرفته شده که تا پایان سال جاری این سه نیروگاه وارد مدار تولید برق می‌شوند و ‌توسط شرکت‌های فولاد مبارکه، معدنی و صنعتی گل‌گهر و آلومینیوم المهدی راه‌اندازی خواهند شد.

    بر اساس رویکرد تامین برق معدن و صنایع معدنی با راهبری ایمیدرو؛ فاز دوم نیروگاه گازی فولاد مبارکه، واحد اول نیروگاه‌های گازی آلومینیوم المهدی و گل‌گهر تا پایان سال 1402 آماده بهره‌برداری هستند.

    مجموع ظرفیت نیروگاه مبارکه 914 مگاوات و آلومینیوم المهدی و گل‌گهر هر یک 546 مگاوات خواهد بود.

    فاز نخست پروژه نیروگاه فولاد مبارکه اصفهان، پیش‌تر در مهرماه امسال با حضور رئیس جمهوری  افتتاح شد؛  اجرای سیاست تامین برق در حوزه معدن و صنایع معدنی، در راستای تفاهم‌نامه احداث نیروگاه نیز بین وزارتخانه‌های صنعت، معدن و تجارت و نیرو و با راهبری ایمیدرو عملیاتی شده است.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر