در جلسه هیات دولت مطرح شد؛

تاکید رییس جمهور بر احیا و فعال سازی ۱۲۰۰ معدن راکد

عصر معدن- رییس جمهور گفت: ۱۲۰۰ معدن احیا نشده وجود دارد که احیا و فعال سازی آن ها، سبب ایجاد اشتغال برای مردم می شود.;

تاکید رییس جمهور بر احیا و فعال سازی ۱۲۰۰ معدن راکد
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۰۴ تير ۱۳۹۹ - ۱۴:۲۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر معدن» به نقل از ایرنا، دکتر حسن روحانی امروز در نشست هیات دولت، یکی از سرمایه های دولت را معادن عنوان کرد و گفت: یک‌هزار و 20 معدن ما امروز می‌تواند احیا شود و مردم را مشغول به‌کار کند چرا که سرمایه عظیم و بزرگی در اختیار ما است که به شکل‌های مختلف امروز فعال نیست و به معنایی موات شده و احیا نشده است.

    وی افزود: باید معادن را احیا کنیم و این یکی از رسالت‌های و وظایف مهم وزارت صنعت، معدن و تجارت است.

    دولتی هستیم که سال 95 بالاترین رشد اقتصادی جهانی را داشتیم
    روحانی ادامه داد: اگر دولت جدیدی بودیم خیلی حرف‌ها می‌شد زد، ما همان دولتی هستیم که در سال 95 بالاترین رشد اقتصادی جهانی را داشتیم و در جهان اول بودیم، ما همان دولتی هستیم که در سال 94، 95 و 96 تورم تک رقمی بودیم، همان دولتی هستیم که تراز صادرات و واردات ما در چند سال مثبت بود و صادرات غیرنفتی ما بیش از واردات بود.
    وی اضافه کرد: به مردم قول بدهم و بگویم شرایطی که ما در اسفند و فروردین داشتیم بسیار سخت بود. صادرات قطع شده بود و واردات دچار مشکل شده بود، مرزها بسته شده بود. همه نگران این ویروس بودند. این شرایط در اردیبهشت و مخصوصا در خرداد خیلی بهتر شد، امروز صادرات و واردات و درآمد ارزی که داریم با دو ماه پیش یعنی در اسفند و فروردین قابل مقایسه نیست و فشاری که امروز می‌بینند عمدتا مربوط به آن دو ماه اول است.

    بانک مرکزی می‌تواند ارز را مهار و کنترل کند
    روحانی با اشاره به آمار و مقایسه صادرات کشور اظهارداشت: خوشبختانه صادرات نفتی و غیر نفتی در خرداد ماه 99 در مقایسه اردیبهشت بسیار متفاوت است و این آمار حتی با ماه قبل از آن و حتی اسفند 98 تفاوت دارد.
    رییس جمهوری گفت: شرایط کشور در حال بهبود است و می‌توانیم این مشکلات را مهار کنیم؛ مطمئن هستم بانک مرکزی قادر است مشکل ارز را مهار و کنترل کند؛ واقعیت این مسائل و مشکلات مقداری به دلیل مسائل 2 تا سه ماه پیش است و مقداری هم برای تبلیغات روانی دشمن است که توامان شده است.
    روحانی تصریح کرد: در این شرایط صادرکنندگان باید دو کار بزرگ را انجام دهند؛ اول اینکه صادرات را افزایش دهند که دولت در این زمینه آماده کمک است و موانع را از سر راه آنها برمی‌دارد و صادرکنندگان را یاری می‌کنند.
    وی افزود: بخش سیاسی و اقتصادی دولت شبانه روزی در حال فعالیت هستند تا گشایش بیشتر ایجاد شود و کالای بیشتری صادر شود که در همین 2 ماه اخیر هم اتفاق افتاده، که کاملا با دو ماه قبل از آن متفاوت است.

    دولت مالک ارز است
    روحانی گفت: صادرکننده‌های ما باید بدانند که ارز برای دولت است، آنهایی که این ارز و صادرات را به دست آورده‌اند و به خارج از کشور فرستادند، باید بدانند این کار با تلاش مهندسان و کارگرانی انجام شده است که مدارس و دانشگاه‌های این کشور آنها را پرورش داده اند؛ با انرژی یارانه‌ای که در اختیار داشتند محصولات خود را صادر کرده اند، کالاها را با وسایلی حمل و نقل کرده اند که از یارانه برخوردار بوده است؛ کارگران آنها با یارانه دولت کمک شده‌اند، باید بدانند که بخش بزرگ بار به دوش دولت بوده است.
    رییس جمهوری تصریح کرد: فتوای صریح امام (ره) این بوده است که ارز و همچنین قیمت ارز در اختیار دولت است، بنابراین دولت مالک ارز است.
    وی تاکید کرد: بر اساس مقررات کشور صادرکنندگان باید ارز را برگردانند و اگر کسی بخواهد تخلف کند و ارز را برنگرداند و سوء استفاده کند، بانک مرکزی وارد عمل می‌شود و اسامی آنها را اعلام می‌کند.
    روحانی با بیان این قوه قضاییه برای برخورد با سوءاستفاده کنندگان و متخلفان ارزی وارد عمل خواهد شد، ادامه داد: اجازه نمی‌دهیم در شرایطی که مردم در فشار هستند عده خاصی بخواهند از صادرات غیرنفتی سوء استفاده کنند.
    روحانی بیان کرد: تا پایان سال 99 حدود دلار 41 میلیارد دلار صادرات غیرنفتی خواهیم داشت که واردات ما را تامین می کند و البته به جز آن نیز درآمدهای دیگری داریم که سر جای خود قرار دارد؛ ما در تامین کالاهای اساسی و کالاهای مورد نیاز مردم و کشور مشکلی نداریم و آن را تامین می‌کنیم و دولت به‌شکل جدی مصمم است که در زمینه کالاها کنترل‌های لازم را انجام دهد.

    عرضه سهام بنگاه ها، حمایت از بورس
    رییس دولت دوازدهم یادآور شد: امکان دیگر دولت، سهام بنگاه‌های اقتصادی است. یعنی سهام بانک‌ها، شرکت‌های دولتی، و شرکت‌هایی که به نحوی متعلق به نیروهای مسلح است، همه باید بیایند و سهامشان را عرضه کنند.
    روحانی با بیان اینکه ما باید بورس را محکم و مستحکم نگه داریم، اظهارداشت: امروز بزرگترین مسئولیت وزارت اقتصاد در کنار سایر مسئولیت‌های مهمی که دارد، مساله بورس، تقویت و حفاظت و نگهداری بورس است. سهام باید عرضه شود و همه دستگاه‌ها باید سهام جدید را در بورس عرضه کنند. امروز شرایط خوبی است که هم مردم استفاده کنند و هم دولت از بنگاه‌داری فاصله بگیرد.
    رییس جمهوری عنوان کرد: سرمایه سومی که دولت دارد، طرح‌های نیمه تمام است. ما طرح‌های نیمه تمام فراوانی در سراسر کشور داریم که اینها را نه این دولت و نه دولت بعدی نمی‌تواند به اتمام برسانند و باید اینها را به مردم واگذار کنیم. ما امکانات لازم را از لحاظ مقرراتی در اختیار گذاشتیم و باز هم اگر لازم است حاضریم این کار را انجام بدهیم.
    وی افزود: سازمان برنامه و بودجه و همه دستگاه‌ها و استانداران و وزارت کشور باید کمک کنند تا طرح‌های نیمه تمام را با قیمت مناسب یا حتی قیمت ارزان و یا بلاعوض در اختیار مردم و در اختیار کسی که بتواند به ما قول بدهد که در یک زمان مشخصی تکمیل می‌کند قرار دهیم چرا که این موضوع باعث اشتغال و هم باعث رونق می‌شود.
    رییس جمهوری با بیان اینکه گرفتن یک مجوز برای مردم، زمان زیادی طول می‌کشد، تصریح کرد: در همین جلسه اخیر دولت الکترونیک در هفته گذشته به این نتیجه رسیدیم که برخی از کارهایی که مجوز آن گاهی 50 تا 60 روز طول می‌کشد، در عرض یک هفته می توان صورت گیرد.
    روحانی عنوان کرد: ما در هفته گذشته دیدیم بعضی از موارد مثلاً پاسخ یک استعلام برای یک شغل و یا فعالیت صنفی گاهی دو ماه طول می‌کشد. همه این موارد را در آن جلسه که فرمانده نیروی انتظامی هم حضور داشت، با وی صحبت کردیم و بعد با وزارت اقتصاد هماهنگی صورت گرفت و ما دیدیم به جای 50 یا60 روز، می‌توان کار را در چهار روز انجام داد. خیلی مهم است کسی که می‌خواهد شغلی یا فعالیتی را آغاز کند به جای دو ماه، در 4- 5 روز این کار انجام شود.
    روحانی اضافه کرد: با دولت الکترونیک، این کار ممکن و شدنی است. در ثبت شرکت‌ها دیدیم کارها کوتاه می‌شود. شرکتی اگر می‌خواست وارد بورس شود، ماه‌ها طول می‌کشید. آن کار در این اواخر، به یک ماه کاهش یافته و می‌تواند به چند روز هم کاهش یابد. دولت الکترونیک می‌تواند در اقتصاد تسهیل ایجاد کرده و اقتصاد را به حرکت درآورد.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر